Javan Bakht M, Mahmoodabadi M J. Moving least square online predictive model for two degrees of freedom suspension system using optimal adaptive fuzzy controller. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (3) :19-28
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-4482-fa.html
جوان بخت محمد، محمودآبادی محمد جواد. مدل پیشگوی برخط حداقل مربعات متحرک برای سیستم تعلیق دو درجه آزادی خودرو با استفاده از کنترلکننده فازی تطبیقی بهینه. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۷; ۱۸ (۳) :۱۹-۲۸
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۴۴۸۲-fa.html
۱- دانشگاه صنعتی سیرجان
چکیده: (۱۰۷۲۸ مشاهده)
در این مقاله، روش درونیابی حداقل مربعات متحرک برای تقریب پارامترهای کنترلکننده فازی تطبیقی در یک سیستم تعلیق دو درجه آزادی با پارامتر متغیر جرم بدنه پیشنهاد شده است. در طراحی روش کنترلی پیشنهادی، دو سیستم فازی که هر کدام دو ورودی و یک خروجی به همراه بیست و پنج قانون اگر-آنگاه فازی میباشد، در نظر گرفته شده است. با استفاده از پنج تابع عضویت گاووسی برای هر ورودی، فازیساز منفرد، موتور استنتاج حاصلضرب و غیرفازیساز میانگین مراکز، سیستمهای فازی طراحی شدهاند. سیستمهای فازی ساخته شده با قوانین انطباق ترکیب میشوند. برای این منظور، تئوری لیاپانوف برای پایداری قوانین انطباق اعمال شده است. برای بدست آوردن پارامترهای بهینهی کنترلکننده، الگوریتم بهینهسازی جستجوی گرانشی بکار برده شده است. در این الگوریتم مجموع وزندار دو هدف جابجایی نسبی بین جرم فنربندی شده و تایر و همچنین شتاب بدنه به عنوان تابع هدف مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجا که انتخاب ضرایب مناسب کنترلکننده حائز اهمیت است و همچنین هنگامی که پارامتر سیستم تغییر پیدا کند، ضرایب بهینه کنترلکننده نیز تغییر میابند. برای حل این مشکل، مدل پیشگوی حداقل مربعات متحرک پیشنهاد شده است که نوعی روش درونیابی بر اساس شعاع همسایگی، تابع پایه و تابع وزن برای نقاط مورد نظر مسأله است. در نهایت مدل برخط حاصل، بر سیستم تعلیق دو درجه آزادی اعمال شده و نتایج با سیستمهای بهینه بدون تقریبگر مقایسه شده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1396/11/7 | انتشار: 1397/12/2