دوره 21، شماره 12 - ( آذر 1400 )                   جلد 21 شماره 12 صفحات 810-797 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rabeti M, Jahanian O, Ranjbar A A, Safieddin Ardebili S M. Investigations on semi-empirical heat transfer models for heat flux of HCCI engine fueled with natural gas. Modares Mechanical Engineering 2021; 21 (12) :797-810
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-46312-fa.html
رابطی مسعود، جهانیان امید، رنجبر علی‌اکبر، صفی الدین اردبیلی سید محمد. ارزیابی مدل‌های نیمه‌تجربی انتقال حرارت برای تعیین شار حرارتی در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن با سوخت گاز طبیعی. مهندسی مکانیک مدرس. 1400; 21 (12) :797-810

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-46312-fa.html


1- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ، jahanian@nit.ac.ir
3- دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (23145 مشاهده)
احتراق اشتعال تراکمی‌ مخلوط همگن به دلیل بازده حرارتی بالا و تولید اکسیدهای نیتروژن و دوده ناچیز، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. انتقال حرارت از گازها به دیواره‌های محفظه احتراق تاثیر زیادی بر روی احتراق و فرایند شکل‌گیری آلاینده‌ها در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن دارد. در این مطالعه برای اولین بار با در نظر گرفتن سوخت گاز طبیعی، از مدل صفربعدی تک‌ناحیه­ای کوپل با سینتیک مفصل شیمیایی برای ارزیابی مدل‌های نیمه‌تجربی انتقال حرارت آناند، وشنی، هوهنبرگ، آسانیس و هنسل جهت تعیین شار حرارتی در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن استفاده شد. برای این منظور ابتدا مدل سه‌بعدی دینامیک سیالات محاسباتی کوپل با سینتیک مفصل شیمیایی با داده‌های تجربی صحت‌سنجی شد و مدل سه‌بعدی به‌عنوان مرجع و پایه مقایسه برای ارزیابی مدل صفربعدی قرار گرفت. از روش سطح پاسخ به‌منظور بررسی اثر پارامترهای ورودی عملکردی موتور شامل فشار ورودی (5/1 ،25/1 ،1) بار، نسبت هم‌ارزی (7/0 ،5/0 ،3/0) و دور موتور (1400 ،1100 ،800) دوربردقیقه بر پارامترهای خروجی فشار درون سیلندر و شار حرارتی استفاده شد. نتایج مدل‌سازی صفربعدی نشان داد که در بیشتر مواردی که مورد بررسی قرار گرفت مدل آناند بهترین قابلیت را برای پیش‌بینی شار حرارتی ارائه می­دهد. همچنین مدل هوهنبرگ شار حرارتی را بیشتر از مقدار محاسبه شده توسط مدل سه‌بعدی پیش‌بینی می‌کند درحالیکه مدل‌های آسانیس و هنسل شار گرمایی را کمتر از مقدار ارائه شده توسط مدل سه‌بعدی برآورد نمودند. علاوه بر این مدل وشنی نمی‌تواند برای مدل‌کردن شار حرارتی در موتور اشتعال تراکمی مخلوط همگن در این شرایط استفاده شود.
متن کامل [PDF 1111 kb]   (2315 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: انتقال حرارت و جرم
دریافت: 1399/7/4 | پذیرش: 1400/3/31 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.