Najafian A, Parhizkar H, Ghasemlooy S, Tarabi A. Numerical Calculation of the Sound Produced by the Wind Flow Around the Cylinder and Correction of the Sound Amplitude by Increasing the Length. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (3) :440-450
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-4700-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
۲- استادیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
چکیده: (۸۱۴۶ مشاهده)
در تحقیق حاضر، از توانایی حل عددی نرمافزار انسیس فلوئنت استفاده شده است تا صدای تولید شده توسط جریان سرعت بالا بر روی یک استوانه با استفاده از قیاس آکوستیکی لایتهیل محاسبه شود. محاسبات بر روی یک استوانه (بخشی از ارابه فرود هواپیما) در سرعت 70 متر بر ثانیه (سرعت نشست و برخواست هواپیماهای مسافربری) انجام شده است. در روش حاضر، ابتدا مسئله همانند یک حل عددی معمولی به صورت گذرا با زمان انجام میشود. در طی حل، اطلاعات منابع تولید نویز آیرودینامیکی بهعنوان ورودی تحلیلهای آکوستیکی در فایلهایی ذخیره میشود. سپس با حل معادلات آکوستیکی، میزان صدای تولید شده (با واحد دسیبل) در نقاطی که از پیش به عنوان میکروفون در مختصات دلخواه تعریف شدهاند، محاسبه میگردد. هدف از این تحقیق، علاوه بر بررسی توانایی حل عددی فلوئنت در محاسبه صدای حاصل از جریان، استفاده از روشی برای تخمین میزان افزایش صدا با افزایش طول سیلندر میباشد. در اصل با توجه به زمانگیر بودن حل عددی، میتوان صدای طول کوچکی از سیلندر را محاسبه کرد و بعد با استفاده از تقریب مهندسی، صدای جریان حول سیلندر با طولهای بزرگتر را تخمین زد. پس از انجام محاسبات لازم، نتایج مدلسازی بهصورت منحنیهای سطح فشار صوت حاصل از آنالوژی آکوستیکی و آنالیز طیفی فوریه، ارائه شدهاست. نتایج حل نشان میدهد که مدل آشفتگی شبیهسازی گردابه بزرگ مناسبترین مدل برای شبیهسازیهای آکوستیکی میباشد. همچنین فشار صوتی حاصل از روش تخمینی برای بررسی اثر افزایش طول سیلندر، تطابق خوبی با نتایج تجربی دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1396/10/1 | پذیرش: 1396/11/21 | انتشار: 1396/12/19