یکی از مشکلات عمده کشورهای جهان، تأمین انرژی مورد نیاز است. بیودیزل یکی از سوخت
های جایگزین و منابع انرژی تجدیدپذیر میباشد. در غالب کشورها استفاده از بیودیزل
B5در ترکیب سوخت دیزل مرسوم است و اغلب آنها برای بکارگیری ترکیب بیودیزل
B20 برنامهریزی کردهاند. استفاده از گاز طبیعی در موتور دیزلی و بررسی امکان بکارگیری آن در درصدهای بالا یک راهکار نوین دیگر هست، که میتواند وابستگی به سوخت دیزل را کمتر کند. در این راستا در این مطالعه، بیودیزل با فرآیند ترانساستریفیکاسیون از روغن پسماند تولید شد و در دو سطح 5 و %20 در سوخت دیزل ترکیب گردید. سپس از گاز طبیعی در سه سطح 60، 70 و %80 (
G/T%) در موتور دیزل استفاده شد. آزمایشات موتور در بار کامل و در دور
rpm1500 انجام گرفت. بهطور کلی نتایج این آزمایش نشان داد که برای شرایطی که از بیودیزل
B20در ترکیب سوخت دیزل و از سوخت گازی نیز در مقدار %80 در موتور دیزل استفاده میشود، به دلیل کاهش در اغلب آلایندههای انتشاری موتور، افزایش بازدهی انرژی و کاهش هزینه اقتصادی، شرایط مناسبی فراهم میگردد؛ بهطوری که تحت این شرایط در مقایسه با موتور دیزل معمولی، توان ترمزی و بازده انرژی به ترتیب 8.86 و %29.06 افزایش مییابد، همچنین مصرف سوخت ویژه ترمزی،
CO و
CO2 نیز به ترتیب 26.5، 57.58 و %4.54 کاهش پیدا میکند، هرچند مقدار
NOx اندکی افزایش مییابد، ولی هزینه اقتصادی در مقایسه با دیزل
% $/kwh26.47 کمتر میشود و لذا از این جهت نتایج ارزشمندی را درپی دارد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
موتور احتراق داخلی دریافت: 1399/9/27 | پذیرش: 1399/10/23 | انتشار: 1399/12/10