1- استادیار، گروه مکانیک جامدات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان
2- دانشجوی دکترا، گروه مکانیک جامدات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان
چکیده: (5531 مشاهده)
در این پژوهش با استفاده از روش المانی تفاضلات مربعی (DQEM)، ارتعاشات عرضی محور چندپله ای با چند تکیهگاه بررسی گردیده است. به منظور افزایش دقت مدلسازی و بررسی اثر ژیروسکوپیک ناشی لز دوران محور، از مدل تیر تیموشنکو استفاده شده است. به منظور جامعیت بخشیدن به مدلسازی تکیه گاه ها، هر یک از تکیهگاه ها توسط چهر فنر مدلسازی شده است؛ به فنر طولی و دو فنر پیچشی که دو به دو در دو صفحه ی عمود بر راستای محور عمل می کنند. معادلات حاکم، شرایط سازگاری در مقاطع پله دار و تکیهگاه ها و همچنین شرایط مرزی استخراج شده و با استفاده قوانین روش تفاضلات مربعی معادلسازی و حل شده اند. پس از حل معادلات، ابتدا همگرایی و اعتبار روش از طریق مقایسه ی نتایج با حل دقیق ارائه شده بررسی گردیده اند. سپس منحنی تغییرات فرکانس حرکت رقص محوری بر حسب سرعت دوران محور( منحنی کمپبل) برای چند مثال مختلف رسم گردیده است. مزیت اصلی روش استفاده شده سرعت بالای آن به دلیل حجم کمتر محاسبات در مقایسه حل های دقیق می باشد؛ بویژه برای محورهای دارای چندین مقطع پله دار و چندین تکیهگاه که به دلیل حجم بالای محاسبات در تحلیل های دقیق ارائه شده عملاَ توسط این تحلیل ها غیرقابل حل می باشند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1392/11/13 | پذیرش: 1392/11/26 | انتشار: 1393/7/5