Ashouri M R, Nahvi A, Azadi S, Niknejad M, Sadeghi A. Drowsy Driving Analysis Based on Steering & Lane Position Variables Using Passenger Driving Simulator. Modares Mechanical Engineering 2014; 14 (9) :165-174
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-5013-fa.html
آشوری محمدرضا، نحوی علی، آزادی شهرام، نیک نژاد مهرشاد، صادقی علی. تحلیل رانندگی در حین خوابآلودگی بر اساس متغیرهای فرمان و موقعیت عرضی خودرو در شبیهساز رانندگی سواری. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۳; ۱۴ (۹) :۱۶۵-۱۷۴
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۵۰۱۳-fa.html
۱- دستیار پژوهش آزمایشگاه واقعیت مجازی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
۲- عضو ھیأت علمی گروه طراحی
کاربردی و مکاترونیک دانشگاه
صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
۳- عضو ھیأت علمی گروه طراحی
کاربردی و مدیر گروه خودرو
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین
طوسی
۴- دانشکده مھندسی کامپیوتر،
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین
طوسی
۵- عضو آزمایشگاه واقعیت مجازی دانشکده مھندسی مکانیک،
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین
طوسی
چکیده: (۶۱۹۵ مشاهده)
خوابآلودگی رانندگان یکی از علل مهم تصادفات شدید میباشد و بر اساس آمار، خوابآلودگی علت 30% تا 37% سوانح جادهای منجر به فوت در ایران است. در این مطالعه از اطلاعات خودرو و جاده مبتنی بر فرمان و موقعیت عرضی خودرو جهت تشخیص خوابآلودگی رانندهها استفاده شدهاست. آزمایشات بر روی رانندههای سواری در شبیهساز رانندگی انجام شد. شرکتکنندگان از بین رانندههای مرد 21 تا 28 ساله و با میزان تمایل به خواب بالا (10 ≤ شاخص خوابآلودگی اِپ ورث) انتخاب شدند. سناریو شامل رانندگی بر روی جاده یکنواخت مجازی در دو حالت هوشیار و خوابآلوده بود. از معیار خوابآلودگی کَرولینسکا و ارزیابی تصاویر ویدیویی رانندهها توسط ناظرین آزمایش جهت صحهگذاری بر نتایج آزمایشات استفاده شد. نتایج نشان دادند که منحنی فاز غربیلک فرمان (شاخص بیضی)، انحراف معیار زاویه فرمان، انحراف معیار موقعیت عرضی و میانگین موقعیت عرضی خودرو با خوابآلودگی رانندهها رابطه مستقیم دارند. انتخاب آستانه خوابآلودگی برای هر یک از شاخصهها بر مبنای کمینه کردن اعلام هشدار برای خطاهای مثبت انجام گرفت. دقت تشخیص خوابآلودگی برای شاخص بیضی 77%، انحراف معیار زاویه فرمان 76%، انحراف معیار موقعیت عرضی 67% و برای میانگین موقعیت عرضی 65% بدست آمد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک، سینماتیک و مکانیزمها دریافت: 1392/11/16 | پذیرش: 1393/3/10 | انتشار: 1393/7/2