Ghajar R, Saeidi Googarchin H. Investigation of pressure gradient effect on stress intensity factor variations in autofrettaged cracked thick-walled tubes using two dimensional weight function method. Modares Mechanical Engineering 2014; 14 (8) :137-145
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-5127-fa.html
۱- استاد دانشگاه خواجه نصیر-
۲- دانشجو دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده: (۶۳۸۲ مشاهده)
لولهی جدارضخیم اتوفرتاژ حاوی ترک طولی نیمبیضوی مورد مطالعه قرار میگیرد. جهت بررسی تغییرات ضریب شدت تنش روی جبههی ترک، ابتدا تابع وزن دوبعدی لولهی ترکدار استخراج میشود. این تابع وزن میتواند ضریب شدت تنش تمام نقاط روی جبههی ترک را محاسبه کند، همچنین، به کمک این تابع وزن امکان درنظر گرفتن بارگذاریهای پیچیده بر روی سطح ترک از جمله بارهای ناشی از گرادیان فشار محوری در لولههای کوتاه و لولههای انتها باز میسر میشود. نتایج نشان میدهد که بر خلاف لولههای تحت فشار یکنواخت، در لولههای تحت گرادیان فشار، بیشترین ضریب شدت تنش لزوما در عمیقترین نقطه و نقاط سطحی نخواهد بود. در لولههای اتوفرتاژ بیشترین ضریب شدت تنش عموما در نقاط غیرسطحی رخ میدهد. نتایج ضریب شدت تنش حاصل از روش تابع وزن دوبعدی با نتایج حاصل از روش اجزا محدود از تطابق خیلی خوبی برخوردار است. پیشبینی شکل جبههی ترک خستگی با استفاده از تابع وزن دوبعدی میتواند دقیقتر از تابع وزن یک بعدی باشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
خزش، خستگی و شکست دریافت: 1392/4/3 | پذیرش: 1393/1/18 | انتشار: 1393/6/30