Gholizadeh M, Ghazikhani M, Khazaee I. Experimental investigating of electro-osmotic flow in effect of current and humidity of inlet gases into the single PEM fuel cell. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (3) :105-111
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-5331-fa.html
قلیزاده محمد، قاضی خانی محسن، خزایی ایمان. بررسی آزمایشگاهی جریان الکترو-اسمز در اثر جریان و رطوبت گازهای ورودی به پیل سوختی تکسلولی غشاء پلیمری. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۵; ۱۶ (۳) :۱۰۵-۱۱۱
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۵۳۳۱-fa.html
۱- دانشجوی دکترای فردوسی مشهد
۲- دانشگاه فردوسی مشهد
۳- هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (۵۸۴۴ مشاهده)
در پژوهش حاضر، رطوبت نسبی گازها در یک پیل سوختی با غشاء مبادلهکننده پروتون تغییر داده شد و اثر آن بر جریان الکترو-اسمز بررسی گردید. با تغییر رطوبت در دو طرف پیل سوختی و استفاده از معادلات تعادل آب، مقادیر جریان الکترو-اسمز، ضریب الکترو-اسمز و درگ خالص در رطوبتهای مختلف به دست آمد. نتایج نشان داد که تغییرات الکترو-اسمز بر حسب رطوبت آند و کاتد تا یک رطوبت خاص به صورت خطی تغییر میکرد و بعد از آن تغییر زیادی مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد که تغییر رطوبت آند اثر مطلوبتری نسبت به تغییر رطوبت کاتد داشت. برای مثال، در رطوبت 70 درصد آند و 35 درصد کاتد با جریان 5 آمپر مقدار جریان الکترو-اسمز برابر با 6-10×66639/2 مول بر سانتیمتر مربع بر ثانیه به دست آمد، درحالیکه در رطوبت 70 درصد کاتد و 35 درصد آند با همان جریان برابر با 6-10×56418/2 مول بر سانتیمتر مربع بر ثانیه ثبت شد. نتایج نشان داد که تغییرات ضریب الکترو-اسمز بر حسب رطوبت نیز به صورت خطی تغییر میکرد. همچنین معلوم شد که تغییر جریان پیل سوختی اثر چندانی بر نمودارهای ضریب الکترو-اسمز ندارد. محدوده تغییرات ضریب الکترو-اسمز بین 636001/0 تا 632476/1 به دست آمد که با اعداد موجود در مقالاتی که در این زمینه ارائه شده است، مطابقت خوبی داشت. همچنین، تغییرات درگ خالص برحسب رطوبت بررسی شد و مشخص گردید که درگ خالص برحسب رطوبت کاتد به صورت خطی با شیب مثبت تغییر میکرد اما تغییرات برحسب رطوبت کاتد به صورت خطی با شیب منفی بود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
پیل سوختی، واکنش و جریان چند گونه ای دریافت: 1394/11/12 | پذیرش: 1394/11/18 | انتشار: 1394/12/8