دوره 22، شماره 11 - ( آبان 1401 )                   جلد 22 شماره 11 صفحات 695-687 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alihosseini A, Shafaee M, Ghasemian S. Experimental study of the thermal management system for a lithium-ion battery using the heat pipe. Modares Mechanical Engineering 2022; 22 (11) :687-695
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-60700-fa.html
علی حسینی عطیه، شفائی روشنی مازیار، قاسمیان سعید. بررسی تجربی سیستم مدیریت حرارت یک باتری لیتیوم-یون با استفاده از لوله حرارتی. مهندسی مکانیک مدرس 1401; 22 (11) :695-687

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-60700-fa.html


1- دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
2- دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران ، mshafaee@ut.ac.ir
3- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده:   (153 مشاهده)
یکی از مشکلات عمده بر سر راه استفاده­ ی تجاری از باتری ­های لیتیوم-یون برای مصارف بالای انرژی، مشکلات گرمایی مربوط به این باتری­ ها است. از آن­جا که در بسیاری از کاربردها، به منظور تولید توان بالاتر، از تعداد زیادی باتری کنار هم استفاده می­ شود، پیش­ بینی عملکرد حرارتی آن­ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطالعه، یک سیستم مدیریت حرارت باتری لیتیوم-یون مجهز به لوله حرارتی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، قسمتی از یک بسته­ ی باتری که شامل دو باتری و یک لوله حرارتی می­ باشد، انتخاب شده و عملکرد آن به­ صورت تجربی بررسی شده است. آزمایش­ ها در دماهای مختلف محیط به کمک یک اتاق آزمون ساخته شده که قابلیت کنترل دقیق دما را دارد، انجام شده است. نتایج تجربی نشان می­ دهد که با افزایش دمای محیط، هرچند که دمای سطح باتری افزایش پیدا می­ کند، اما با کاهش مقاومت حرارتی لوله حرارتی ساخته شده، اثر این افزایش دما تا حدودی تعدیل می ­شود و می ­تواند به صورت یک روش فعال عمل کند. علاوه براین، با استفاده از انتقال حرارت اجباری در ناحیه کندانسور، نه تنها می­ توان درجه حرارت سطح باتری را کمتر از 40 درجه سانتی­گراد کنترل کرد، بلکه باعث توزیع یکنواخت دما روی سطح باتری می ­شود. همچنین استفاده از لوله حرارتی کمک می ­کند در سیکل­ های متوالی باتری، شرایط دمایی پایدارتر با نوسان دمایی پایین­ تر فرآهم شود.
متن کامل [PDF 761 kb]   (19 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي اصيل | موضوع مقاله: پیل سوختی
دریافت: 1401/1/20 | پذیرش: 1401/4/18 | انتشار: 1401/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.