دوره 23، شماره 11 - ( آبان 1402 )                   جلد 23 شماره 11 صفحات 626-615 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kaviani H, Bashtalem E. Investigating the effect of modeling and simulation of vortices on aeroacoustic calculations in homogeneous shear flow. Modares Mechanical Engineering 2023; 23 (11) :615-626
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-64541-fa.html
کاویانی حمیدرضا، بشتالم احسان. بررسی تاثیر مدلسازی و شبیه‌سازی گردابه‌ها بر محاسبات ایروآکوستیکی در جریان برشی همگن. مهندسی مکانیک مدرس. 1402; 23 (11) :615-626

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-64541-fa.html


1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ملایر ، ahr-kaviani@malayeru.ac.ir
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ملایر
چکیده:   (662 مشاهده)
انجام محاسبات صحیح ایروآکوستیکی مستلزم پیش‌بینی صحیح رفتار گردابه‌های جریان است. قدرت گردابه‌ها را می‌توان با هزینه کمتر (کا-امگا اس.اس.تی) مدل نمود یا با هزینه بیشتر (با ال.ای.اس) تا 90 درصد بصورت مستقیم شبیه‌سازی کرد. روش ترکیبی نیز با نام آی.دی.دی.ای.اس با دقت و هزینه میانی وجود دارد. در این پژوهش دقت این سه روش در محاسبه صوت ایرفویل ناکا-0012 در جریان برشی همگن و زاویه حمله 8/10 درجه مورد بررسی قرار گرفته است. دو مکانیسم 1-ریزش گردابه از لایه مرزی آرام و تداخل آن با لبه فرار و 2-امواج تولمن-شلیختینگ از عوامل اصلی ایجاد صوت در این تحقیق شناخته شدند. سطح فشار صوت‌ در بازه یک سوم اکتاو با داده‌های تجربی مورد اعتبارسنجی قرار گرفته است. ابتدا نتایج روش ال.ای.اس و سپس آی.دی.دی.ای.اس از نظر مقدار و روند تغییرات بهترین انطباق را با داده‌های تجربی نشان داده است. در بررسی شدت تضعیف صوت با فاصله مشخص شد که بخاطر نقش موثر گردابه‌های کوچک در صوت ال.ای.اس، و تضعیف سریع آنها با افزایش فاصله تا 2/1 متر، سطح فشار صوت در روش ال.ای.اس و آی.دی.دی.ای.اس‌ تقریبا برابر شده‌اند. با توجه به اینکه روش آی.دی.دی.ای.اس نیاز به مقررات سخت‌گیرانه برای فاصله‌های بی‌بعد Δ x +  و Δ z +  در نواحی نزدیک دیواره ندارد، این انتخاب باعث کاهش حدود 41 درصدی حجم شبکه محاسباتی در ازای کمتر از 2 دسیبل خطا گردیده است. بنابراین در کابردهای صنعتی مشابه می‌توان با تقریب مناسبی از روش آی.دی.دی.ای.اس به جای ال.ای.اس برای افزایش سرعت محاسبات و انجام مطالعه پارامتری استفاده نمود.
متن کامل [PDF 1336 kb]   (511 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آیرودینامیک
دریافت: 1401/7/9 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار: 1402/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.