1- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ملایر ، hamid_kaviani@ut.ac.ir
2- گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ملایر
چکیده: (1901 مشاهده)
یخزدگی مسالهای متداول در توربینهای بادی، دمندهها و وسایل نقلیه پروازی میباشد. این پدیده تاثیر زیادی بر کاهش عملکرد ایرودینامیکی، افزایش آلودگی صوتی و اعمال بار اضافی بر روی سازه دارد. در این مقاله تاثیر یخزدگی بر عملکرد ایرودینامیکی و ایروآکوستیکی ایرفویل ناکا-0012 مورد مطالعه قرار گرفته است. برای حل ایرودینامیکی از معادلات گذرا و سهبعدی ناویر-استوکس استفاده شده است. محاسبه صوت با استفاده از معادلات فاکس-ویلیام و هاوکینز صورت گرفته است. شبیهسازی گردابهها با استفاده از روش LES و مدل مقیاس زیر شبکه WALE انجام شده است. ابتدا تمامی روشهای محاسباتی با استفاده از دادههای تجربی اعتبارسنجی شدهاند. سپس اثر یخزدگی بر عملکرد ایرفویل مطالعه شده است. گردابههای جریان مورد مطالعه قرار گرفتهاند و مکانیسمهای تولید صوت منطبق بر این گردابهها شناسایی شدهاند. نتایج نشان میدهد که یخزدگی باعث کاهش نیروی برآ به مقدار 7/9 درصد و افزایش 8/3 برابری نیروی پسا میشود. در بازه حداکثر حساسیت شنوایی انسان (یک تا پنج کیلوهرتز) مقدار متوسط افزایش صوت نیز در حدود 9 دسیبل میباشد که از نظر آلودگی صوتی مقدار قابل توجهی است. افزایش صوت ناشیاز یخزدگی میتواند برای شناسایی و مقابله سریعتر با این پدیده و کاهش خطرات ناشی از آن مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آیرودینامیک دریافت: 1401/7/10 | پذیرش: 1402/3/22 | انتشار: 1402/5/10