Abbasi S, Gholamalipoor A. Numerical Simulation of the effect of passive control method by changing tip geometry on the performance of the axial turbine. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (4) :62-70
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-6498-fa.html
۱- دانشگاه صنعتی اراک، اراک، ایران
چکیده: (۸۲۳۶ مشاهده)
جریان نشتی نوک پره توربین یکی از عوامل موثر بر کاهش راندمان و عملکرد توربینهای محوری است که میتواند موجب تخریب پرههای توربین نیز گردد. لذا شناسایی و کنترل جریان نشتی نوک از اهمیت زیادی برخوردار است. در مقاله حاضر به بررسی اثر اندازه درز نوک و اعمال تغییر در شکل نوک پره به عنوان یک روش کنترلی غیرفعال بر ساختار جریان نشتی نوک و عملکرد کلی توربین پرداخته میشود. بدین منظور، تحلیل عددی جریان در یک توربین محوری دو طبقه با استفاده از نرم افزار سی اف ایکس انجام میگردد. به منظور اطمینان از صحت نتایج حاصله، منحنیهای عملکرد توربین با نتایج تجربی مقایسه و تطابق خوبی مشاهده گردید. با در نظر گرفتن چهار درز نوک مختلف (از %0.5 تا %3 اسپن پره)، منحنیهای عملکرد توربین مورد بررسی قرار میگیرند. مشخص میگردد که افزایش اندازه درز نوک منجر به کاهش راندمان و افزایش افتهای موجود در توربین محوری میگردد. در ادامه به بررسی اعمال روش کنترلی غیرفعال (در دوازده حالت مختلف) از طریق تغییر شکل هندسه نوک پره به نحوی که اندازه درز نوک از لبه حمله تا فرار به صورت متغیرمیباشد. نتایج نشان میدهند که با تغییر شکل هندسی نوک پره، جریان نشتی نوک و بالتبع ورتکسهای ایجاد شده تضعیف میگردند که این امر منجر به کاهش ضریب افت رتور میگردد. مشاهده کانتورهای جریان از ایجاد دمای کمتر در منطقه نوک پره به واسطه ایجاد جریان نشتی نوک ضعیفتر خبر میدهد که این امر به خنککاری پرههای توربین کمک میکند.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/9/30 | پذیرش: 1396/11/30 | انتشار: 1396/12/12