آجیلیان ممتاز علی، فرشیدیان فر انوشیروان. بررسی تاثیر استفاده از سیلندرهای کنترلی با چیدمانهای مختلف بر ارتعاشات ناشی از گردابهها در ناحیه قفل شدگی. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۲; ۱۳ (۴) :۱۰۵-۱۱۷
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۶۶۶۵-fa.html
۱- دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد
۲- استاد مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی، مشهد
چکیده: (۵۶۹۴ مشاهده)
در این پژوهش به مطالعه پدیده ارتعاشات ناشی از گردابه ها و تاثیر استفاده از سیلندرهای کنترلی با آرایش های مختلف بر تشکیل گردابه ها، ضرایب لیفت و درگ و دامنه نوسانات در پشت سیلندر صلب استوانه ای شکل قرار گرفته بر روی بستر الاستیک و در معرض جریان یکنواخت سیال پرداخته می شود. نتایج بدست آمده در حالت عدم وجود سیلندر کنترلی با نتایج آزمایشگاهی و عددی سایر پژوهشگران اعتبارسنجی گردیده است که مطابقت بسیار خوبی را نشان می دهد. پس از اطمینان از صحت و دقت شبیه سازی، سیلندرهای کنترلی هم قطر با سیلندر اصلی به صورت چیدمان های خطی و مثلثی در پشت سیلندر اصلی قرار داده شده و آرایش و موقعیت بهینه قرارگیری سیلندرهای کنترلی مشخص می گردد. در آرایش خطی ابتدا تاثیر استفاده از یک سیلندر کنترلی در 5 نسبت فاصله مختلف از 1.5 تا 3.5 برابر قطر سیلندر اصلی و سپس دو سیلندر کنترلی در نسبت های 1.5، 2 و 2.5 برابر قطر سیلندر اصلی بررسی می گردد. در انتها سیلندرهای کنترلی با چیدمان مثلثی و در فاصله های 1، 1.5 و 2 برابر قطر سیلندر اصلی مورد مطالعه قرار می گیرند
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1391/8/6 | پذیرش: 1391/11/23 | انتشار: 1392/2/21