seyedalian S J A, mahjob moghadas S. Theoretical, Analytical and Experimental Analysis Of Torsional Vibration On the Vehicle Crankshaft. Modares Mechanical Engineering 2013; 12 (5) :102-111
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-6996-fa.html
۱- عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد مهدیشهر - سمنان
۲- استادیار دانشگاه امام حسین (ع)
چکیده: (۸۰۰۷ مشاهده)
میل لنگ یکی از قطعات مهم موتور می باشد که با حرکت دورانی خود در معرض گشتاورهای پیچشی ناشی از حرکت پریودیک سیلندر قرار دارد. نیروهای داخلی که سبب گشتاورهای تناوبی در میل لنگ می گردد، ایجاد ارتعاشات و نویز در موتور می نماید که می تواند مضر باشد. بنابراین بررسی رفتار دینامیکی میل لنگ ضروری است. همچنین، اگرچه اکثر سازه های فیزیکی مانند میل لنگ خودرو به صورت پیوسته هستند، اما می توان آنها را به صورت مجزا مدل کرده و مورد تحلیل قرارداد. در این مقاله به ارتعاشات پیچشی میل لنگ دو نوع خودروی رنو و پژو با سه روش تئوری، عددی و تجربی پرداخته شده است. در تحلیل تئوری از فرمول B.I.C.E.R.A استفاده شده و فرکانس های طبیعی بدست آمده از این روش و فرکانسهای طبیعی تحلیل عددی که با نرم افزار ANSYS صورت گرفته، با تست تجربی مقایسه شده و با انتخاب بهترین مدل، اثر دور موتور در ارتعاشات پیچشی میل لنگ بررسی شده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
انرژی خورشیدی و تشعشع دریافت: 1390/10/18 | پذیرش: 1391/4/5 | انتشار: 1391/8/28