Binaie H, Sarraf-Mamoory R, Zahir-Mirdamadi M. The effect of influenced parameters on manufacturing
of bronze based friction layer using in heavy automotive clutch plate. Modares Mechanical Engineering 2006; 6 (1) :31-39
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-7038-fa.html
۱- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (۱۱۸۹۸ مشاهده)
مواد سایشی فلزی غالباً شامل توزیعی یکنواخت از اجزای اصطکاکزا در زمینهای فلزی هستند که عموماً از طریق فشردن و سینتر پودرهای فلزی همراه با مقادیری ذرات سخت و در صورت لزوم روانکار جامد، تهیه میشوند. این مواد در ساخت قطعاتی که انرژی جنبشی را به حرارت و گشتاور تبدیل میکنند (ترمزها و صفحات کلاچ) مورد استفاده قرار میگیرند. در تحقیق حاضر به بررسی عوامل مؤثر در ساخت و خواص ماده سایشی پایه برنزی که در ساخت صفحات کلاچ خودروهای سنگین، ترمز هلیکوپتر و غیره و در شرایط سایش خشک کاربرد دارد، پرداخته میشود. با توجه به ترکیبات اصلی موجود در مواد سایشی پایه برنزی چهار ترکیب انتخاب و اثر عواملی مانند فشار پرس، دما و زمان سینتر بر خواصی مانند چگالی، تخلخل و سختی آزمایش شد. شرایط فرایند پرس و سینترِ مناسب (فشار پرس 5 تن بر سانتیمتر مربع، دمای سینتر 820 درجه سانتیگراد و مدت سینترِ 30 دقیقه) با بررسی نمونههای تهیه شده در نزدیکترین حالت به نمونه خارجی استخراج شد. مقاومت به سایش در نمونه نهایی حاوی 3% از افزودنیهای سخت مختلف، به کمک آزمون استاندارد سایش ASTM G-105 (بدون ماده ساینده و با دیسک فولادی) تعیین و مقایسه شد. نمونه حاوی کاربید تنگستن، نزدیکترین خواص و ساختار را با نمونههای خارجی داشت.
دریافت: 1382/6/19 | پذیرش: 1384/2/17 | انتشار: 1385/6/4