دوره ۲۴، شماره ۲ - ( بهمن ۱۴۰۲ )                   جلد ۲۴ شماره ۲ صفحات ۱۲۹-۱۱۹ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinzadeh S, Davari A, Hashemian A H. Experimental and Numerical Analysis of the Extrusion Process in the Forming of Metal Composite Metal Billets. Modares Mechanical Engineering 2024; 24 (2) :119-129
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-71455-fa.html
حسین زاده ساناز، داوری علیرضا، هاشمیان امیرحسین. تحلیل عددی و تجربی فرآیند اکستروژن در شکل دهی بیلت های فلزی مرکب. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۴۰۲; ۲۴ (۲) :۱۱۹-۱۲۹

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۷۱۴۵۵-fa.html


۱- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
۲- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات
۳- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ، ah.hashemian@gmail.com
چکیده:   (۱۳۱۴ مشاهده)
یکی از روش­های مناسب برای ساخت بیلت­ها و لوله­های مرکب استفاده از فرآیند اکستروژن است. در ساخت سفینه­های فضایی، موشک­ها و سایر وسایل پیشرفته در صنایع هوافضا، اکستروژن آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم بسیار کاربرد دارند. برای ساخت قاب­ها و کف هواپیما ترکیبی از صفحات، قطعات اکسترودی و ورقه­های شکل داده شده استفاده می­شود. حدود 60 درصد از ساختار هواپیما و 80 درصد از وزن بدون بار هواپیما از آلیاژ­های آلومینیوم است. آلومینیوم استحکام نسبت به وزن بالا، شکل­پذیری عالی را داراست. منیزیم سبک­ترین فلز مهندسی است و دارای کم­ترین چگالی است و موجب صرفه­جویی در مصرف سوخت می­شود. این مقاله به صورت عددی و تجربی به اعمال فرآیند اکستروژن بر­ روی بیلت­های مرکب Al/Mg می­پردازد. در این مقاله، فرآیند اکستروژن در نسبت­های اکستروژن، دما و سرعت­های مختلف مورد آزمایش قرار ­گرفته و اثر پارامترهای مختلف فرآیند بر روی خواص محصول اکسترود شده بررسی­گردیده است. همچنین این فرآیند در نرم­افزار آباکوس شبیه­سازی گردیده و سپس نتایج تجربی حاصل از کار آزمایشگاهی و نتایج عددی حاصل از شبیه­سازی با یکدیگر مقایسه و اعتبار سنجی گردید و میزان درصد خطا مابین نمودارهای نتایج تجربی و عددی توسط نرم افزار اورجین مورد بررسی قرار گرفت که نزدیک بودن نتایج و صحت کار آزمایشگاهی نشان داده شد.
متن کامل [PDF 804 kb]   (۹۶۷ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: سازه های هوا فضا
دریافت: 1402/6/17 | پذیرش: 1403/3/19 | انتشار: 1402/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.