1- دانشگاه صنعتی سهند
2- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز
چکیده: (5361 مشاهده)
سیستم ترمز ضد قفل خودرو با کنترل فشار ترمزی و تنظیم لغزش طولی چرخها در مقدار بهینه، مانع قفل شدن چرخها در طول ترمزگیریهای شدید شده و در نتیجه فاصلهی توقف خودرو را به حداقل مقدار خود میرساند. در این مقاله، یک کنترلکنندهی جدید بصورت دولایه برای سیستم ترمز ضد قفل خودروهای سنگین با بیش از دو محور ارائه شده است که سازگار با شرایط مختلف جادهای میباشد. در لایه بالایی، یک کنترلکنندهی فازی طراحی میشود که مقدار لغزش طولی بهینه هر چرخ را که به ازای آن بیشترین نیروی ترمزی چرخ در هر لحظه حاصل میشود برحسب شرایط مختلف جاده و نیز بار قائم تایر محاسبه مینماید. در لایه پایین نیز یک کنترل کنندهی غیرخطی با استفاده از یک رویکرد بهینهی پیشبین به شکل تحلیلی طراحی میشود که با ردیابی مقدار بهینهی لغزش طولی هر چرخ که توسط کنترلکننده فازی تعیین میشود، گشتاور ترمزی مطلوب را به چرخها اعمال میکند. به منظور کاهش خطای ردیابی ناشی از نامعینیهای سیستم، تکنیک فیدبک انتگرال در طراحی کنترل کنندهی پیشبین نیز استفاده شده است. برای اینکه عملکرد سیستم کنترلی طراحی شده در یک شرایط واقعیتر تست گردد، شبیهسازیها در نرمافزار دینامیک خودروهای سنگین (تراک سیم) به عنوان مدل کاملتری از خودرو در ترکیب با متلب- سیمولینک انجام شده است. نتایج تحلیلها و شبیهسازیها نشان از عملکرد مناسب سیستم کنترلی پیشبین-فازی در کنترل گشتاور ترمزی چرخهای کامیون با تغییر شرایط جادهای از نظر زمان و مسافت توقف میباشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
مکاترونیک دریافت: 1394/2/23 | پذیرش: 1394/5/10 | انتشار: 1394/5/31