دوره ۲۵، شماره ۱ - ( دی ۱۴۰۳ )                   جلد ۲۵ شماره ۱ صفحات ۹-۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Optimization of CDA airfoil Geometry of a transonic Axial Compressor, using Genetic Algorithm And CFD. Modares Mechanical Engineering 2024; 25 (1) :1-9
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-74512-fa.html
حسینی نوید نگین سادات، تقوی زنوز رضا. بهینه‌سازی هندسی پره کنترل دیفیوژن کمپرسور محوری گذر‌صوت با استفاده از الگوریتم ژنتیک و دینامیک سیالات محاسباتی. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۴۰۳; ۲۵ (۱) :۱-۹

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۷۴۵۱۲-fa.html


۱- دانشگاه علم و صنعت ایران
۲- دانشگاه علم و صنعت ایران ، taghavi@iust.ac.ir
چکیده:   (۳۲۴ مشاهده)
 در سال‌های اخیر، پره‌های کنترل پدیده انتشار به‌علت هندسه بهینه و افت فشار پایین‌تر به‌خصوص در صنایع هوایی و در شرایط فروصوت وگذر‌صوت کاربرد قابل توجهی دارند. در پژوهش حاضر، ایرفویل مقطع استاتورکمپرسور محوری طراحی شده در آزمایشگاه ملی هوافضای کشور هندوستان به‌عنوان هندسه مبنا انتخاب گردیده است. هدف بهینه‌سازی، کمینه کردن افت فشار کل جریان سیال و به تبع آن کاهش میزان افت می‌باشد. روش کار در این پژوهش، تغییر در هندسه پروفیل پره به‌وسیله تغییر در پارامترهای روش پارسک (Parsec) بوده که منجر به ایجاد هندسه‌های جدید در هر مرحله از اجرای کد می‌گردد. روش بهینه‌سازی مورد استفاده بر اساس روندنمای ژنتیک توسعه یافته است. برای تحلیل آیرودینامیکی هندسه تولید‌شده در هر مرحله و استخراج مقدار افت فشار کل، کد متلب با نرم‌افزار انسیس کوپل شده و در هر مرحله پس از حل عددی برای هر هندسه تولید شده، مقدار افت فشار کل استخراج و به کد برگشت داده می‌شود. در نهایت خروجی کار پره‌ بهینه‌تر و با افت فشار کمتر بوده که در نهایت با پره اصلی مقایسه شده و به‌عنوان جایگزین مناسب معرفی شده است. مقدار افت فشار کل بین ورودی و خروجی در پره بهینه‌شده نسبت به پره اصلی ۱۸ درصد کاهش داشته و دبی جرمی نیز مقدارkg/s ۰۸۳/۰ افزایش داشته است که میزان قابل توجهی است. بهبود ویژگی‌های آیرودینامیکی مختلف نظیر توزیع عدد ماخ و ضرایب فشار و افت نیز بین دو پره مبنا و بهینه‌شده قابل مشاهده است که در بخش انتهای مقاله به تفصیل آورده شده است.
متن کامل [PDF 1032 kb]   (۹۷ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توربین گازی
دریافت: 1403/1/13 | پذیرش: 1403/11/12 | انتشار: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.