Saadatbakhsh M, Sadeghzadeh S. Development and Evaluation a Model to Calculate the Skin Friction Coefficient and the Friction Drag Reduction of a Superhydrophobic Flat Plate. Modares Mechanical Engineering 2024; 24 (5) :281-291
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-74821-fa.html
۱- دانشگاه خوارزمی ، saadatbakhsh@khu.ac.ir
۲- دانشگاه علم وصنعت ایران
چکیده: (۱۲۶۷ مشاهده)
سطوح فوق آبگریز به عنوان روشی اساسی جهت کاهش پسای اصطکاکی اجسام غوطه ور در آب مورد توجه زیادی قرار گرفته اند. ارزیابی دقیق و پیشبینی مقدار کاهش پسای ناشی از به کارگیری این سطوح نیازمند اندازه گیری های هزینه بر، شبیه سازی های عددی و یا توسعه مدلها و روابط قابل اعتماد می باشد. در این مقاله یک مدل برای محاسبه ضریب اصطکاک پوستهای و کاهش پسای سطوح تخت فوقآبگریز ارائه می شود. از دادههای پیشین مربوط به ضریب اصطکاک پوستهای سطوح تخت با شرایط مرزی عدم لغزش استفاده شده و مدلی ارائه می شود که به کمک آن بتوان کاهش پسای اصطکاکی و ضریب اصطکاک پوسته ای این سطوح را پس از اعمال پوشش های فوق آب گریز محاسبه نمود. با استفاده از شبیهسازی عددی، نتایج مدل با نتایج شبیهسازی جریان سیال روی صفحه تخت در سرعتهای مختلف مقایسه شده و اعتبار مدل تایید شده است. نتایج مدل و شبیه سازی نشان دهنده آن است که در سرعتهای ورودی 1، 5 و 25 متر بر ثانیه و طول لغزش 50 میکرون، کاهش پسای اصطکاکی به ترتیب 15، 41 و 77 درصد انتظار میرود. همچنین، با افزایش عدد رینولدز جریان، کاهش اصطکاک پوستهای افزایش می یابد. مدل توسعه داده شده برای سطوح تخت اعتبارسنجی شده و توانایی آن در محاسبه ضریب اصطکاک پوسته ای و نیروی پسای این سطوح به دقت مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال برای بررسی اعتبار مدل برای سطوح با انحنا و طول لغزش متغیر، تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
سازههای دریایی دریافت: 1403/2/6 | پذیرش: 1403/5/6 | انتشار: 1403/2/10