۱- دانشگاه سمنان ، sh_a_kharazmi@yahoo.com
۲- دانشگاه سمنان
چکیده: (۵۳۸ مشاهده)
وظیفه چند راهه ورودی موتور های بنزینی، انتقال هوا، بخارات مخزن روغن موتور، جریان نشتی بخار موتور، بخارات منبع سوخت و سوخت پاشش شده به داخل راهگاههای سرسیلندر موتور بطور یکسان است. این قطعه باید به صورتی طراحی شود تا بتواند هوای موردنیاز موتور خودرو را در شرایط مختلف کارکرد آن با کمترین افت فشار و سرعت تامین کند و بصورت یکسان از نظر دبی و نسبت هوا به سوخت بین سیلندرهای موتور تقسیم نماید. همچنین اختلاط بخارات روغن، جریان نشتی بخار روغن و بخارات بنزین موتور در آن انجام شده و بصورت یکسان بین سیلندرهای مختلف پخش شود. برای رسیدن به این مهم نیاز است که چند راهه ورودی به بهینهترین حالت طراحی شود. در این تحقیق موتور EC5 موردبررسی قرارگرفته شده است. موتور موردنظر در نرمافزار جی تی سوئیت طراحی و شبیهسازیشده و اطلاعات موردنظر برای این مدلسازی بهصورت عملی استخراجشده است. مدل طراحیشده در نرمافزار با استفاده از نتایج تجربی با درصد خطای 45/0 صحهگذاری شده است. سپس با استفاده از مدل موردنظر به بررسی حجم مشدد در چند راهه ورودی پرداختهشده است. دو مدل موتور با استفاده از حجم مشدد و بدون استفاده از حجم مشدد در چند راهه ورودی طراحی و مقایسه شده است. نتایج حاصله از این مقایسه نشان میدهد که موتور دارای حجم مشدد، افزایش توانی در حدود 10 کیلووات در دور موتور 6000 دور بر دقیقه داشته است. جدول های تجربی مصرف مخصوص سوخت ترمزی و دمای گاز خروجی موتور و نسبت هوای اضافی موتور داده شده و مورد بحث قرار گرفته است
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
احتراق دریافت: 1403/2/20 | پذیرش: 1403/8/6 | انتشار: 1403/6/10