Navabi M, Soleymanpour S. Command Filtered Modular Adaptive Backstepping Attitude Control of Spacecraft in Presence of Disturbance Torque. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (7) :285-296
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-7575-fa.html
۱- دانشکده فناوریهای نوین -دانشگاه شهید بهشتی
۲- دانشکده مهندسی فناوری های نوین- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (۶۰۷۴ مشاهده)
کنترل وضعیت فضاپیما یکی از مسائل حائز اهمیت در حوزه هوافضا میباشد. . از آنجا که معادلات وضعیت فضاپیما غیرخطی هستند روشهای کنترل خطی جوابگو نخواهند بود و بنابراین باید از روشهای غیرخطی استفاده کرد. روش گام به عقب که شامل تکنیکهای تطبیقی و غیرتطبیقی میباشد یکی از روش هایی است که دارای ویژگیهایی مناسبی جهت کنترل وضعیت میباشد. روش گام به عقب تطبیقی مدولار یک روش تطبیقی غیرخطی است که دارای یک قانون تنظیم پارامتر است و در این روش میتوان با استفاده از تخمینگرهای مختلف پارامترهای مجهول سیستم را تخمین زد. همچنین میتوان به منظور کاهش بار مشتقگیری از قوانین کنترل مجازی در طول روند گام به عقب، از فیلترینگ فرمان بهره برد. در این مقاله، بر خلاف تحقیقات مشابه که در اکثر آنها از فیلترینگ گسسته استفاده شده، از روش فیلترینگ فرمان پیوسته استفاده شده است که با تعیین فرکانس طبیعی و ضریب دمپینگ فیلتر از بار مشتقگیری کنترلرهای مجازی در طول روند گام به عقب کاسته میشود. با استفاده از روشهای گام به عقب استاتیک و تطبیقی مدولار فیلتر شده، دو کنترلر پایدار وضعیت برای سیستم غیرخطی فضاپیما طراحی و پایداری آن توسط تئوری لیاپانوف اثبات میشود و نتایج حاصل از شبیهسازی این دو کنترلر با یکدیگر مقایسه میگردند. نتایج شبیهسازی، دقت تعقیب وضعیت و همچنین موفقیتآمیز بودن روش گام به عقب تطبیقی در حضور گشتاور اغتشاشی را نشان میدهند
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1394/1/17 | پذیرش: 1394/2/8 | انتشار: 1394/3/19