Khoshnood A M, Eftekhary S. Vibration control of 6 DOF airplane landing gear using model reference and minimum variance adaptive controllers. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (11) :351-358
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-770-fa.html
۱- استادیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
۲- دانشگاه خواجه نصیر
چکیده: (۶۱۶۱ مشاهده)
در این مقاله دو کنترلکننده تطبیقی برای کاهش ارتعاشات ارابه فرود هواپیما در لحظه فرود و هنگام حرکت روی باند (تاکسی) طراحی شده است. بدین منظور ابتدا مدل دینامیکی شش درجه آزادی حاکم بر ارابه فرود و سپس تابع تبدیل بین جابهجایی چرخ جلو و عملگر بدست آمده است. به دلیل پیچیدگی زیاد این مدل کاهش مرتبه داده شده و با یک خطای ناچیز نسبت به مدل اولیه، تابع تبدیل جدید استخراج گردیده است. در ادامه برای جذب ارتعاشات چرخ جلو در لحظه برخورد با زمین، با کمک روش لیاپانوف یک کنترلکننده مدل مرجع تطبیقی طراحی شده است. همچنین یک کنترلکننده بهینه حداقل واریانس تطبیقی نیز برای دفع اغتشاشات سطح در هنگام حرکت روی باند فرودگاه طراحی گردیده است. اغتشاشات سطح باند به کمک یک نویز رنگی با توزیع گوسی مدل شده و به منظور اعمال این کنترلکننده، پارامترهای سیستم و نویز با کمک روش حداقل مربعات توسعهیافته بازگشتی شناسایی شدهاند. در نهایت با کمک شبیهسازی در محیط نرم افزار متلب- سیمولینک ، کارایی کنترلکننده نسبت به ورودیهای مختلف سنجیده شد. شبیهسازیها نشان دهنده سرعت بالا و عملکرد مناسب کنترلکنندهها در جذب ارتعاشات در دو رژیم حرکتی هواپیما میباشد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
کنترل دریافت: 1394/4/31 | پذیرش: 1394/6/16 | انتشار: 1394/8/17