Fatemi H, Riasi A, Nourbakhsh S A. Parametric Study of Ocean Wave Turbine (Wells Type) over the Floating Oscillating Platform: A Numerical Analysis. Modares Mechanical Engineering 2015; 14 (13) :77-85
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-7750-fa.html
1- دانشگاه تهران
2- عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
چکیده: (6386 مشاهده)
امروزه استفاده از انرژیهای نو به ویژه انرژی امواج اقیانوس جایگاه خاصی در دنیا پیداکرده است. یکی از روشهای استحصال این انرژی استفاده از توربینهای محوری با هد پایین، است. در این مقاله عملکرد یک توربین محوری موج اقیانوسی از نوع ولز که بر روی بستر نوسانی شناور نصب میشود، به صورت عددی مطالعه و بررسی شده است. طول بستر نوسانی برابر با طول موج اقیانوس بوده که توربین ولز در وسط آن قرار دارد. این طراحی سبب دو برابر شدن دبی ورودی به توربین و در نتیجه افزایش توان آن میشود. در این راستا معادلات حاکم شامل پیوستگی و مومنتوم با در نظر گرفتن مدل توربولانسSST k-ωدر دستگاه مختصات دوار حل شدهاند. نتایج از طریق استقلال حل از شبکه و مقایسه با نتایج آزمایشگاهی راستآزمایی شدهاند. نتایج نشان میدهند که با کم کردن لقی و رساندن آن به میزان 2% وتر، بازده تا حدود 35% افزایش پیدا می-کند. همچنین با تغییر زاویه پره نسبت به نوک آن از صفر تا 12 درجه در نسبت سرعتهای مختلف، میزان بازده در نقاط خارج از طراحی بهبود پیدا کرده است. استفاده از پره با پروفیل متغیر باعث به تعویق افتادن پدیده استال در مقاطع نزدیک هاب میشود. در انتها نتایج نشان میدهند که استفاده از پرههای راهنما بین طبقات توربین سبب افزایش راندمان تا حدود 9 درصد شده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی|روشهای تحلیلی|ماشینهای سیالاتی دریافت: 1393/2/8 | پذیرش: 1393/2/20 | انتشار: 1393/7/12