دوره 14، شماره 5 - ( 5-1393 )                   جلد 14 شماره 5 صفحات 1-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemipour A, Pourghasemi M, Afshin H, Farhanieh B. Parametric study on critical ventilation velocity in case of fire inside longitudinally ventilated tunnels. Modares Mechanical Engineering. 2014; 14 (5) :1-10
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-7897-fa.html
کاظمی‎پور علی، پورقاسمی مهیار، افشین حسین، فرهانیه بیژن. مطالعه پارامتریک بر روی سرعت بحرانی در زمان آتش‎سوزی درون تونل‎های دارای سیستم تهویه طولی. مهندسی مکانیک مدرس. 1393; 14 (5) :1-10

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-7897-fa.html


1- دانشجوی دانشگاه شریف
2- دانشجو
3- استادیار دانشگاه صنعتی شریف
4- استاد دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (4916 مشاهده)
هنگام آتش‎سوزی در تونل‎ها، ایجاد مسیر امن عاری از دود با استفاده از سیستم‎های تهویه، برای فرار مسافران و انجام عملیات نجات ضروری است. در تونل‎های دارای سیستم تهویه طولی، سرعت بحرانی تهویه به حداقل سرعتی اطلاق می‎شود که از برگشت جریان به بالادست آتش جلوگیری و مسیر امن را ایجاد می‎کند. این تحقیق به بررسی عددی نحوه کنترل دود در تونل‎ها با تأکید بر پارامترهای مؤثر بر سرعت تهویه بحرانی می‎پردازد. در ابتدا، سرعت بحرانی در نرخ‎های رهایش گرمای مختلف محاسبه شده که تطابق مناسبی را با داده‎های حاصل از آزمایش‎های تجربی مقیاس کوچک نشان می‎دهد. در ادامه، تأثیر ضریب انسداد و محل عرضی منبع آتش، شیب تونل و رطوبت نسبی هوای تهویه بر مقدار سرعت بحرانی بررسی شده‎است. نتایج نشان می‎دهد که در حضور انسداد منبع آتش، کاهشی تقریباً معادل نسبت انسداد در سرعت بحرانی رخ می‎دهد. در بررسی سرعت بحرانی در تونل شیب‎دار مشاهده شده‎است که به ازای هر یک درصد شیب منفی تونل، حدود 5/2 درصد به هوای تهویه مورد نیاز افزوده می‎شود. نتایج هم‎چنین نشان می‎دهد که رطوبت نسبی هوا تأثیر چندانی نداشته، ولی محل عرضی آتش دارای تأثیر زیادی است، به‎طوری‎که آتش در کنار دیواره تونل نسبت به آتش در وسط تونل نیازمند 10 الی 20 درصد هوای بیشتر برای جلوگیری از برگشت دود می‎باشد.
متن کامل [PDF 694 kb]   (4366 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: تأسیسات و تهویه مطبوع|جریان آشفته|دینامیک سیالات محاسباتی|محیط زیست
دریافت: 1392/9/15 | پذیرش: 1392/11/12 | انتشار: 1393/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA