Investigating the Effect of Working Fluid Flow Rate in a Combined Gas Turbine-Rankin-Compression Refrigeration Cycle on its Thermal Efficiency. Modares Mechanical Engineering 2024; 24 (11) :23-27
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-79201-fa.html
۱- مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین ، a.nabati@esfarayen.ac.ir
۲- مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین
چکیده: (۲۴۶ مشاهده)
در این پژوهش یک سیکل ترکیبی که شامل سیکل برایتون، رانکین و تبرید تراکمی است، به منظور تولید قدرت و سرمایش ارزیابی ترمودینامیکی میشود. سیکل ترکیبی در نرم افزار EES شبیهسازی شده و با استفاده از قانون اول ترمودینامیک، راندمان حرارتی آن محاسبه میشود. با استفاده از سه مبدل حرارتی با راندمان حرارتی 90 درصد، حرارت خروجی از سیکل تبرید تراکمی برای پیش گرمایش و گرمای اتلافی سیکل برایتون برای تولید بخار در سیکل رانکین بکار گرفته میشود. در سیکل برایتون از هوا و در سیکل رانکین از آب و در سیکل تبرید از مبرد R134a بعنوان سیال عامل استفاده میشود. دبی جرمیهای 5، 10 و 20 کیلوگرم بر ثانیه به ترتیب برای بخار آب، مبرد R134a و هوا در نظر گرفته میشود. تاثیر دبی سیال عاملها بر راندمان حرارتی سیکل ترکیبی بررسی میشود. با تحلیل انرژی راندمان حرارتی سیکل برایتون 29/49 درصد، سیکل رانکین 68/27 درصد، ضریب عملکرد سیکل تبرید 38/4 و راندمان حرارتی سیکل ترکیبی 84/48 درصد شد. همچنین نتایج نشان میدهد با افزایش دبی هوا، راندمان حرارتی سیکل ترکیبی افزایش مییابد اما با افزایش دبی مبرد R134a و بخار آب، مقدار راندمان سیکل ترکیبی کاهش مییابد
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
سیستم های میکرو و نانو دریافت: 1403/11/8 | پذیرش: 1403/8/1 | انتشار: 1403/8/1