دوره 25، شماره 2 - ( بهمن 1403 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 86-77 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashouri H. The Effect of Changing Cylinder Head Material from Aluminium Alloy to Magnesium Alloy on its Low Cycle Fatigue Life. Modares Mechanical Engineering 2025; 25 (2) :77-86
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-79689-fa.html
عاشوری حجت. اثر تغییر جنس سرسیلندر از آلیاژ آلومینیم به منیزیم بر عمر خستگی کم‌چرخه آن. مهندسی مکانیک مدرس. 1403; 25 (2) :77-86

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-79689-fa.html


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ، ashouri1394@gmail.com
چکیده:   (274 مشاهده)
سرسیلندر یکی از قطعات مهم و چالش­برانگیز موتور است که خستگی ناشی از تنش­های ترمومکانیکی نقش موثری در ایجاد آسیب و کاهش عمر خستگی آن دارد. هدف این پژوهش ارزیابی عمر خستگی کم­چرخه سرسیلندر با تغییر جنس آن از آلیاژ آلومینیم A356 به آلیاژ منیزیم AZ91  است. در این پژوهش، تحلیل عمر خستگی کم­چرخه سرسیلندر با استفاده از روش اجزای محدود و نرم­افزار انسیس به منظور پیش­بینی دما و تنش و سپس عمر خستگی کم­چرخه با استفاده از تئوری مارو و نرم­افزار ANSYS nCode Design Life انجام شده است. ثابت­های سخت شوندگی سینماتیک و همگن آلیاژ منیزیم AZ91با استفاده از تست­های خستگی کم­چرخه در دماهای مختلف محاسبه گردید. تست­های خستگی کم­چرخه به وسیله نرم­افزار انسیس شبیه­سازی شد و نشان داده شد که انطباق بسیار مناسبی بین نتایج تجربی و شبیه­سازی شده تست­های خستگی وجود دارد. نتایج تحلیل حرارتی نشان داد که جایگزینی آلیاژ منیزیم AZ91 با آلیاژ آلومینیم A356 باعث افزایش دمای سرسیلندر درحدود 23 درجه سانتیگراد می­شود. باتوجه به نتایج تحلیل ترمومکانیکی، هرچند سرسیلندر منیزیمی دمای بیشتری نسبت به سرسیلندر آلومینیمی تحمل می­کند اما حدود 13 مگاپاسکال تنش وان مایسس کمتری نسبت به سرسیلندر آلومینیمی تحمل می­کند. بنابراین آلیاژ منیزیم AZ91 می­تواند جایگزین مناسبی برای آلیاژ آلومینیم A356 باشد. عمر خستگی کم­چرخه سرسیلندر آلومینیمی و منیزیمی به­ترتیب 1799 و 1930 سیکل در ناحیه بحرانی پل بین سوپاپ­های گاز پیش­بینی گردید. نتایج تحلیل عمر خستگی کم­چرخه سرسیلندر نشان داد که جایگزینی آلیاژ منیزیم AZ91 با آلیاژ آلومینیم A356 باعث افزایش عمر خستگی کم­چرخه سرسیلندر حدود 7.3 درصد می­شود.
متن کامل [PDF 1262 kb]   (113 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: تجزیه و تحلیل و انتخاب مواد
دریافت: 1403/12/7 | پذیرش: 1404/1/27 | انتشار: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.