1- هیأت علمی
2- دانشگاه یزد
3- هیأت علمی/دانشگاه پیام نور
چکیده: (9891 مشاهده)
در پژوهش حاضر تأثیر میزان پیش بار بر رفتار دینامیکی غیرخطی یاتاقان ژورنال آیرودینامیکی غیرمدور دو لب با استفاده از روش حل عددی اجزاء محدود بررسی شدهاست. با فرض صلب بودن روتور، معادله رینولدز حاکم بر روانکاری یاتاقان گازی در حالت استاتیکی و دینامیکی استخراج شده و نتایج مربوط به عملکرد یاتاقان در مقادیر مختلف پریلود مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. همچنین جهت اعمال همزمان اثرات زمانی در معادلات دینامیکی حرکت روتور روش رانگ – کوتا مرتبه چهار بکارگرفته شدهاست. در نهایت به منظور سنجش کیفیت حرکت روتور در فضای لقی یاتاقان، با توجه به نتایج استخراج شده در بازههای زمانی مطلوب، نمودارهای پاسخ فرکانسی، طیف توانی، مسیر دینامیکی، نگاشت پوانکاره و نمودار دو شاخهگی مورد استفاده قرار گرفتهاند. نتایج حاصل، بروز رفتارهای پریودیک، شبه نوسانی و بینظم منجر به برخورد سطوح روتور و یاتاقان را به ازای مقادیر مختلف پیش بار آشکار میسازند. تحلیل نمودارها گویای آنست که در صورت انتخاب مجموعهای از شرایط مناسب بارگذاری، طراحی و مونتاژ برای سیستمهای دوار شامل یاتاقان آئرودینامیکی میتوان رفتار دینامیکی مرکز محور را به نحوی کنترل نمود که از هرگونه حرکت اغتشاشی نامناسب و یا منجر به برخورد و سایش سطوح جلوگیری نمود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
روش اجزای محدود دریافت: 1393/5/14 | پذیرش: 1393/7/4 | انتشار: 1393/8/6