۱- استادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
۲- دانشگاه صنعتی اصفهان- دانشکده مهندسی مکانیک
چکیده: (۱۰۴۷۹ مشاهده)
چرخدندهها معمولا به طور گسترده برای انتقال توان بین دو محورموازی مورد استفاده قرار میگیرند. تحلیل لایه روانکاری که در بین دندانههای چرخدندههای درگیر تشکیل میشود از اهمیت بالایی در پیشبینی عملکرد سیستم انتقال قدرت و همچنین افت مجموعه و خرابی سطوح چرخدنده میباشد. سطوح چرخدنده نسبت به سطوح اجزایی مانند یاتاقانهای غلتشی زبرتر است و این باعث میشود که اثرات زبری درتحلیل عملکرد چرخدنده از اهمیت بالایی برخوردار باشد. در این پژوهش، به کمک روش تقسیم بار تحلیل چرخدندههای ساده که در رژیم الاستوهیدرودینامیک مخلوط عمل مینمایند تحلیل شده است. در اثر تماس زبریهای سطح چرخدنده و پینیون، زبریها دچار تغییر شکلهای الاستیک، الاستوپلاستیک و پلاستیک کامل میشوند. درگیری پیـنیون و چرخ دنده برای هر نقطه در امتداد خط عمل با دو استوانه جایگزین شده است. شعاع استوانهها و بار انتقالی در امتداد خط عمل محاسبه شده است. خروجیهای این مدل، ضخامت لایه روانکار، ضریب اصطکاک و میزان بار تحمل شده توسط لایه روانکار و میزان بار تحمل شده توسط تماس زبریها میباشد که به کمک روش تقسیم بار تعیین میگردد. صحت سنجی مدل پیشنهادی با مقایسه نتایج پیشبینی شده در این مدل با نتایج مدلهای موجود در زمینه تحلیل چرخدندههای ساده انجام شده است.
دریافت: 1392/5/5 | پذیرش: 1392/6/11 | انتشار: 1393/4/30