دوره 16، شماره 10 - ( 10-1395 )                   جلد 16 شماره 10 صفحات 136-127 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mojallal Aghbelagh S, Pirkandi J, Mahmoudi M, Jahromi M. Design, manufacturing and test of a new electro hydro mechanical fuel metering and control system for a turbojet engine. Modares Mechanical Engineering 2017; 16 (10) :127-136
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-8737-fa.html
مجلل آغبلاغ سیف الدین، پیرکندی جاماسب، محمودی مصطفی، جهرمی مهدی. طراحی، ساخت و تست سیستم اندازه‌گیری و کنترل سوخت الکتروهیدرومکانیکی جدید برای موتور توربوجت. مهندسی مکانیک مدرس. 1395; 16 (10) :127-136

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-8737-fa.html


1- دانشجوی دکتری / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2- استادیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر - مجتمع دانشگاهی هوافضا
3- عضو هیات علمی / مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده:   (4970 مشاهده)
در این مقاله واحد اندازه‌گیری و کنترل سوخت الکتروهیدرومکانیکی جدید برای موتور توربو‌جت ارائه شده است. در این مجموعه، نوعی شیر کنترل جریان دورانی بهینه با تحریک مستقیم که توسط محرکه الکترونیکی از نوع سروموتور، تحریک و تنظیم می‌شود، ارائه می‌گردد. هدف از این طرح، ارتقاء قابلیتهای عملکردی و تغییر ماموریت نوعی موتور توربینی دور ثابت است که مجهز به یک سیستم کنترل سوخت هیدروپنوماتیکی با شیر کنترل جریان دیافراگمی و تنظیم ثابت می‌باشد. انتخاب محرکه دورانی و طراحی شیر‌کنترل جریان از نوع دورانی، کوپل مستقیم محرکه و پلانجر شیر کنترل جریان و نیز طراحی هندسه خاص مقطع تنظیم و کنترل سوخت از نوآوریهای طرح‌ می‌باشد. تحریک مستقیم و بدون واسطه شیر کنترل جریان بجای روشهای مرسوم هیدرومکانیکی، موجب کاهش تعداد قطعات و سبکی مجموعه و نیز کاهش هزینه‌های ساخت شده است. افزایش دقت اندازه‌گیری سوخت در شیر کنترل جریان جدید، موجب افزایش دقت‌کنترلی نهایی شده است. مقطع تنظیم و اندازه‌گیری سوخت در این مجموعه به صورت فصل مشترک مثلث (روی اسلیو) و شیار مستطیلی (روی پلانجر) می‌باشد. جهت دستیابی به پارامترهای طراحی و نیز بهینهسازی طرح، شبیهسازی و مدلسازی ریاضی سیستم در شرایط مختلف کاری انجام شده‌است. پس از نمونه‌سازی طرح، عملکرد مجموعه روی استند مخصوص، تست و مورد ارزیابی قرار گرفته است. جهت اعتبار‌سنجی مدل ریاضی سیستم، نتایج تست با نتایج شبیه‌سازی مقایسه شده‌اند.
متن کامل [PDF 5541 kb]   (4546 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: موتور درون سوز
دریافت: 1395/4/5 | پذیرش: 1395/5/25 | انتشار: 1395/7/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.