Shakeri A, Mazaheri K. Extraction of Rate Coefficients of Multi-step Global Reactions for Combustion of Hydrocarbon Fuels Regarding Operating Conditions for Pollutant Prediction. Modares Mechanical Engineering 2016; 16 (1) :163-172
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9227-fa.html
شاکری علیرضا، مظاهری کریم. استخراج ضرایب نرخ واکنش های کلی چندمرحله ای احتراق سوخت های هیدروکربنی متناظر با شرایط عملکردی محفظه برای پیش بینی آلاینده ها. مهندسی مکانیک مدرس. ۱۳۹۵; ۱۶ (۱) :۱۶۳-۱۷۲
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-۱۵-۹۲۲۷-fa.html
۱- دانشگاه صنعتی شریف
۲- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف- دانشکده مهندسی هوافضا
چکیده: (۵۶۰۷ مشاهده)
در این مقاله یک روش عددی جهت استخراج ضرایب نرخ واکنشهای کلی چندمرحلهای دلخواه برای احتراق هر سوخت هیدروکربنی با هوا متناسب با شرایط عملکردی ارائه و پیادهسازی شده است. اساس روش عددی بر اجرای همزمان دو حلگر یکی حلگر میدان احتراقی و دیگری حلگر بهینهساز عددی استوار است. برای حل میدان احتراقی از یک حلگر راکتور کاملاً مخلوط شده استفاده شده که هر یک از سینتیک شیمیایی کامل ، اسکلتی یا کاهش یافته را میتواند بهعنوان معیار در نظر گیرد. انتخاب ضرایب نرخ واکنشهای کلی چندمرحلهای از قبل تعریف شده بهعنوان متغیرهای طراحی بهینهساز تکامل تدریجی و در نظر گرفتن اختلاف غلظت مواد حاصل از احتراق بهدست آمده از سینتیک مبنا و مکانیزم چندمرحلهای بهعنوان تابع هدف ، مقادیر بهینه ضرایب نرخ را متناظر با شرایط عملکردی دلخواه ایجاد میکند. برای بررسی اعتبار و کاربرد این روش، سه مکانیزم کلی پنج مرحلهای برای احتراق متان با هوا متناسب با سه فشار عملکردی 1، 6.28 و 30 اتمسفر در محدوده نسبت همارزی 0.4-1.0 جهت پیشبینی انتشار آلایندههای مونوکسیدنیتروژن و مونوکسیدکربن استخراج شده است. غلظت تمامی مواد حاصل از احتراق از جمله آلایندههای مونوکسیدنیتروژن و مونواکسیدکربن و دمای شعله بهدست آمده از مکانیزمهای پنج مرحلهای ارائه شده با دقت بالایی با نتایج بهدست آمده از مکانیزم کامل جیآرآی-3 تطابق دارد. یک مطالعه عددی مقایسهای با استفاده از کد دینامیک سیالات محاسباتی برای یک محفظه احتراق آزمایشگاهی با بهکارگیری مدل پنجمرحلهای تولید شده و یک مکانیزم کلی هشت-مرحلهای تابع فشار (پیشنهاد شده توسط نووسیلوو) در فشار عملکردی 6.28 اتمسفر، انجام شده است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
احتراق دریافت: 1394/6/26 | پذیرش: 1394/9/16 | انتشار: 1395/10/9