Torabi Farsani A, Maddahian R, Nazari A, Heyhat M M. CFD modeling of Asphaltene deposition in turbulent flow inside heat exchanger pipe. Modares Mechanical Engineering 2018; 18 (3) :197-207
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9460-fa.html
۱- دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
۲- استادیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس
۳- استادیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (۶۹۱۷ مشاهده)
در این پژوهش رسوب ذرات آسفالتین در نفت خام مدلسازی شده است. فرض شده است پدیدهی رسوبگذاری شامل دو مرحله است: انتقال ذرات آسفالتین به نزدیک سطح و اتصال این ذرات به سطح. باتوجه به اندازهی میکرومتری ذرات آسفالتین از نگرش گونه برای مدلسازی انتقال و اتصال ذرات آسفالتین استفاده شده است. مدلسازی انتقال ذرات آسفالتین به نزدیک سطح توسط پخش ناشی از آشفتگی جریان و حرکات براونی ذرات، انجام شده است. فرآیند اتصال نیز توسط یک واکنش شیمیایی سطحی مرتبه اول مدلسازی شده است. همچنین در مدلسازی انجام شده، اثرات شرایط عملیاتی مانند دمای سطح و سرعت در نرخ اتصال ذرات در نظر گرفته شده است. درنهایت تاثیر متغیرهای سرعت، دمای سطح و غلظت ذرات آسفالتین بر نرخ رسوبگذاری مدلسازی شده است و با دادههای آزمایشگاهی مقایسه شده است. روند نتایج حاصل به خوبی با دادههای آزمایشگاهی تطابق دارد بطوریکه بیشترین مقدار خطای مدلسازی برابر با 20 درصد است. همچنین علاوه بر نرخ رسوبگذاری، نرخ انتقال و اتصال حاصل از مدلسازی نیز آورده شده است. نتایج در این مورد نشان میدهند که برای رسوب ذرات آسفالتین، اتصال ذرات بسیار پراهمیتتر از انتقال ذرات است و به همین دلیل مدلسازی صحیح اتصال ذرات تاثیر زیادی در پیشبینی نرخ رسوب ذرات آسفالتین دارد.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
انتقال حرارت و جرم دریافت: 1396/10/6 | پذیرش: 1396/11/10 | انتشار: 1397/12/10