Talebitooti R, Eshraghi A, Torabi M, Gheibi M R. Investigation and improvement effectiveness of sound wall geometry for decrease airport noise. Modares Mechanical Engineering 2015; 15 (6) :269-277
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9516-fa.html
1- استادیار/دانشگاه علم و صنعت ایران
2- دانشجو
چکیده: (5221 مشاهده)
عوامل مختلفی مانند جنس، ارتفاع، ضخامت، ملاحظات نصب و شکل رأس دیوارهها بر بازدهی دیوارههای صوتی در کاهش نویز فرودگاه تأثیر دارند. هدف از این مقاله، بهبود تأثیر شکل رأس دیوارهها بر میزان کاهش نویز اطراف فرودگاه و یافتن بهبود یافته ترین شکل راس دیواره میباشد. برای بررسی کارایی دیواره صوتی، از روش المان مرزی استفاده شده است. بدین صورت که با استفاده از نرم افزارهای مدلسازی، دیواره های صوتی با اندازه ها و ابعاد مختلف در آنها طراحی گردیده و پس از مشبندی آنها، ازروش المان محدود، برای تحلیل ارتعاشی مدلها استفاده شده است. با استفاده از تحلیل ارتعاشی انجام شده، فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای سازه دیواره به دست می-آید. سپس با مدل کردن منبع نویز و گیرندههای صوتی میزان افت جاگذاری آنها محاسبه گردیده است. به دلیل اینکه تعداد حالات راس دیواره Y شکل بسیار متنوع بوده و بررسی تمام حالات چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ هزینه به صرفه نمیباشد از روش طراحی آزمایشات تاگوچی جهت تقلیل حالات موجود استفاده شده است. سپس رابطه حاکم بر نتایج آزمونهای گرفته شده با درصد خوبی به کمک شبکه عصبی تشخیص داده شده و در نهایت از الگوریتم ژنتیک جهت بهینه سازی و به دست آوردن ایده آل-ترین شکل رأس استفاده شده است.
دریافت: 1393/11/13 | پذیرش: 1394/1/20 | انتشار: 1394/2/9