1- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
2- عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
3- دانشگاه صنعتی شریف
چکیده: (8893 مشاهده)
چکیده- با توجه به کاربردهای مختلف، تقاضا برای استفاده از شناورهای تندرو افزایش یافته است. از اهداف مهم در راستای طراحی و ساخت این دسته از شناورها، دستیابی به سرعتهای بالاتر میباشد؛ روشهای مناسب کاهش درگ، کمک شایانی جهت نیل به این هدف خواهند نمود. روشهای گوناگونی به منظور کاهش درگ در شناورهای تندرو معرفی شدهاند که یکی از این روشها تغییر در شکل بدنه با ایجاد تونلهای جانبی طولی در بدنه میباشد. در این روش شکل معمول (تک بدنهی) این دسته از شناورها تغییر میکند. در این مطالعه اثرات افزودن تونل به شناور تک بدنه با هدف کاهش درگ مورد بررسی قرار گرفته است که برای این منظور از نرمافزار تجاری انسیس - فلوئنت استفاده شده است. برای بررسی توزیع دو فاز سیال از روش حجم سیال استفاده میشود. نتایج نهایی در قالب تأثیرات تونل بر روی کاهش درگ و نیز تغییرات زاویهی تریم شناور در دوحالت بدون تونل و با تونل ارائه شدهاند و شرایط تحلیل به گونهای بوده است که مشخصههای اصلی هندسی نظیر طول و عرض و نیز میزان بار در دو حالت مشابه میباشند. با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیلها، افزودن تونلهای جانبی تأثیر قابل ملاحظهای بر روی کاهش درگ خواهد داشت.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های دریایی دریافت: 1392/4/14 | پذیرش: 1392/7/3 | انتشار: 1393/2/21