Jahanian O, Mihandoust A, Hassanzadeh H. Numerical simulation of inlet vortex near the inlet air duct of an aircraft engine in headwind condition. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (6) :90-100
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9742-fa.html
۱- استادیار/دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۲- دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده: (۵۵۸۰ مشاهده)
موتور جتی که در نزدیکی زمین با سرعت پایین و پیشرانش بالا کار میکند میتواند جدایش جریانی از سطح زمین تا ورودی را تجربه کند که منجر به تشکیل گردابه زمینی میشود. با شناخت بهتر از نحوه شکلگیری این پدیده میتوان از رویدادهایی همچون ورود اشیاء خارجی به موتور، سرج موتور، استال در کمپرسور و ارتعاش فن جلوگیری نمود. در تحقیق حاضر، تشکیل گردابه زمینی در کانال هوای موتور هواپیما با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی بررسی و از نمونهای با ابعاد 1/30 نمونه واقعی برای شبیهسازی استفاده شده است. سیال، تراکمپذیر، سه بعدی و پایا در نظر گرفته شده و مدل جریان آشفته مورد استفاده در مسأله حاضرk-ω SST است. پس از بررسی استقلال از شبکه، مرز عدم تشکیل گردابه با رابطهی تجربی مورفی مقایسه شد. نتایج نشان میدهد با کاهش نسبت سرعت بیبعد، هسته گردابه جابجا شده و با رسیدن به نسبت سرعت بیبعد بحرانی، گردابه زمینی از بین میرود. در نسبت سرعتهای بیبعد برابر با مقدار 132، 66، 44 و 33 گردابه تشکیل شد و در نسبت سرعت بیبعد 26.4 طبق بررسی انجام شده گردابه از بین رفتهاست. در این مقاله برای بررسی غیریکنواختی توزیع فشار کل در صفحع فن از ضریب اعوجاج جریان استفاده شدهاست. مقادیر این ضریب در حضور گردابه در نسبتهای سرعت بیبعد 33، 44، 66 و 132 به ترتیب برابر 0.39، 0.391، 0.447و 0.3957 میباشد. همچنین مشاهده شد که در حالت وزش باد از روبرو بیشتر از یک هسته و در حالت بدون جریان وزش باد خارجی تنها یک هسته گردابه تشکیل میشود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
دینامیک سیالات محاسباتی دریافت: 1395/11/30 | پذیرش: 1396/2/8 | انتشار: 1396/3/6