Saeedan M, Saeedi M H, Fajri H R. Numerical evaluation of engine performance and emission characteristics of rapeseed oil and its blends in diesel engines. Modares Mechanical Engineering 2017; 17 (4) :277-284
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9745-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
۲- مدیر قطب علمی تبدیل انرژی/ استاد دانشگاه صنعتی شریف
۳- کارشناس واحد احتراق شرکت تحقیقات موتور ایرانخودرو
چکیده: (۴۹۶۹ مشاهده)
در این مقاله احتراق سوخت زیستی به دست آمده از روغن کلزا در موتور دیزل ملی به صورت عددی بررسی و با استفاده از مدل صحه گذاری شده، تاثیر زمان بندی پاشش، بازگردانی گازهای خروجی و افزایش فشار پرخوران بر عملکرد و آلاینده های خروجی موتور بررسی شد. در این پژوهش از سه سوخت دیزل خالص، سوخت زیستی خالص و ترکیب 50درصد سوخت زیستی و 50درصد سوخت دیزل استفاده شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان داد که افزایش درصد سوخت زیستی موجب کامل تر شدن احتراق شده و درنتیجه بازده حرارتی را افزایش و آلاینده مونوکسید کربن را کاهش می دهد. سوخت زیستی در ساختار خود دارای اتم اکسیژن است ولی ارزش حرارتی کمتری نسبت به سوخت دیزل دارد و این دو مشخصه سوخت زیستی باعث می شود که در حالات مختلف عملکردی موتور، افزایش درصد سوخت زیستی تاثیر متفاوتی بر توان تولیدی و آلاینده اکسید نیترات داشته باشد و در بعضی حالات موجب کاهش و یا افزایش این دو پارامتر خروجی موتور شود.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
احتراق دریافت: 1395/10/12 | پذیرش: 1395/12/28 | انتشار: 1396/2/3