۱- دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)
۲- دانشگاه شهید ستاری
چکیده: (۷۹۸۹ مشاهده)
در این تحقیق، اثرات برخورد گلوله به یک مخزن سوخت با استفاده از روش المان محدود مورد بررسی قرار گرفته و با نتایج تجربی مقایسه شده است. در اثر نفوذ گلوله یک فشار داخلی بزرگ از جانب سوخت به دیوارهای مخزن وارد می آید که به نوبه خود می تواند آسیب های ساختاری شدیدی را به آن متحمل سازد. مسئله برهمکنش سازه و سیال در نظر گرفته شده با استفاده از دیدگاه اویلری-لاگرانژی و توسط نرمافزار الاسداینا حل شده است. مقایسه نتایج به دست آمده از شبیهسازیهای انجام شده با نتایج تجربی نشان داده است که نرمافزار الاسداینا با دقت مناسبی قادر است تا فازهای مختلف برخورد را مدلسازی نماید. در تحقیقات پیشین انجام شده بیشتر مرحله نفوذ گلوله و فاز کاویتاسیون به صورت عددی شبیه سازی شده است. در این تحقیق کلیه مراحل شامل نفوذ گلوله، فاز کاویتاسیون، تنشهای وارده به مخزن وخروج گلوله بررسی شده است. مقایسه کانتورهای تنش ونمیسز دیوارههای مخزن خالی و مخزن حاوی سیال نشان از ازدیاد 30 درصدی ماکزیمم تنش ونمیسز ایجاد شده در دیواره مخزن حاوی سیال نسبت به مقدار آن در مخزن خالی دارد. همچنین در این پژوهش علاوه بر آنچه در پژوهشهای عددی قبل انجام شده است، مد خرابی مخزن حاوی مایع بصورت عددی تعیین شده است. نتایج عددی نشان میدهند که به دلیل وجود تنشهای وارد شده از جانب سیال بر جدارههای مخزن حاوی سیال، مد خرابی ایجاد شده در آن با مد خرابی مخزن خالی کاملا متفاوت است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
سازه های هوا فضا دریافت: 1396/9/9 | پذیرش: 1396/11/27 | انتشار: 1396/12/16