Hassannejad R, Tasoujian S, Alipour M R. Breathing crack identification in beam-type structures using cat swarm optimization algorithm. Modares Mechanical Engineering 2016; 15 (12) :17-24
URL:
http://mme.modares.ac.ir/article-15-9892-fa.html
۱- استادیار دانشکده مهندسی مکانیک-
دانشگاه تبریز
۲- دانشجوی کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
چکیده: (۷۲۵۰ مشاهده)
تشخیص به موقع وجود ترک درسازه ها، از رخ دادن خسارت جلوگیری میکند، لذا امروزه چالشی در ارائه روشهای کارآمد در زمینه پایش سلامتی سازهها وجود دارد. بسیاری از تحقیقات انجام شده، بر پایه شناسائی ترک در سازهها بر پایه مدلهایی است که در آن از اثر بسته شدن ترک صرف نظر شده است که این امر سبب بوجود آمدن خطای قابل توجهی در شناسائی ترک میگردد. از آنجا که شناسائی ترک خستگی مشکلتر از شناسائی سایر عیوب می باشد، بنابراین هدف از این تحقیق ارائه الگوریتمی کارآ برای شناسائی ترک خستگی در تیرهاست که از المانهای مهم انواع سازهها میباشند. بدین منظور برای محاسبه دقیق فرکانس های طبیعی تیر، از مدلی استفاده میشود که درآن ترک به صورت ترک خستگی و با رفتار باز و بسته شونده مدل شده است. سپس مسأله شناسائی پارامترهای ترک (مکان و عمق ترک) به صورت یک مساله بهینهسازی تعریف میشود که در آن هدف کمینه کردن اختلاف فرکانسهای طبیعی محاسبه شده توسط مدل و فرکانسهای طبیعی اندازهگیری شده میباشد. با انتخاب الگوریتم مناسب جهت شناسایی ترک، الگوریتمی از بین الگوریتم های فرااکتشافی انتخاب می شود تا بتواند تنها با استفاده از دو فرکانس طبیعی به شناسایی ترک بپردازد. از اینرو با بررسی های انجام گرفته، مساله بهینه سازی مورد نظر با استفاده از الگوریتم اجتماع گربه حل شده است. علاوه بر این به منظور صحهگذاری، نتایج بدست آمده به ازای پارامترهای مختلف ترک با نتایج حاصل از تست تجربی مورد مقایسه قرار گرفته است که حاکی از دقت خوب روش پیشنهادی است.
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی کامل |
موضوع مقاله:
ارتعاشات دریافت: 1394/4/18 | پذیرش: 1394/6/18 | انتشار: 1394/8/20