دوره 17، شماره 10 - ( 10-1396 )                   جلد 17 شماره 10 صفحات 429-438 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jalali S S, Sharifi S M H, salehi G, Eshagh Nimvari M. Energy, Exergy and Environmental Analysis of Using Hybrid Compression-Absorption Refrigeration System on a Merchant Ship. Modares Mechanical Engineering. 2018; 17 (10) :429-438
URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9930-fa.html
جلالی سید سجاد، شریفی سیدمحمدحسین، صالحی غلامرضا، اسحق نیموری مجید. تحلیل انرژی، اگزرژی و محیط‌زیستی استفاده از سیستم تبرید هیبریدی تراکمی-جذبی در کشتی تجاری. مهندسی مکانیک مدرس. 1396; 17 (10) :429-438

URL: http://mme.modares.ac.ir/article-15-9930-fa.html


1- گروه مهندسی سیستم‌های انرژی، دانشکده علوم دریایی محمودآباد، دانشگاه صنعت نفت، محمودآباد، ایران
2- دانشگاه تخصصی فناوری های نوین آمل
چکیده:   (2946 مشاهده)
در این مقاله استفاده از یک سیستم تبرید هیبریدی تراکمی-جذبی برای تأمین همزمان تقاضاء سرمایش تهویه مطبوع و سردخانه‌های‌ نگهداری گوشت، ماهی، سبزیجات و لبنیات، در کشتی پیشنهاد شده است. سرمایش برای تهویه مطبوع و چهار سردخانه اشاره شده، در هر کشتی وجود دارد، بنابراین استفاده از این سیستم تقریباً در همه کشتی‌ها می‌تواند مورد بررسی قرار‌گیرد و کاربرد آن محدود به کشتی خاصی نمی‌شود. گازهای خروجی موتورهای کمکی به عنوان منبع حرارتی برای بخش جذبی، در نظر گرفته شده است. نتایج نشان می‌دهد برای بارهای مختلف موتور، مقدار حرارتی که از گازهای خروجی از موتور قابل کسب کردن است، همواره بیشتر از مقدار تقاضا برای ژنراتور می‌باشد. با توجه به این‌که این موتورهای کمکی برخلاف موتور اصلی همیشه روشن هستند و به متحرک یا متوقف بودن کشتی بستگی ندارند، بنابراین گاز خروجی از موتور کمکی به عنوان یک منبع حرارتی مناسب و دائمی برای ژنراتور سیکل جذبی در کشتی قابل استفاده است. در این مقاله از تحلیل انرژی، اگزرژی و محیط‌زیستی برای مقایسه سیستم پیشنهادی و سیستم تبرید متداول در کشتی (سیستم تبرید تراکمی بخار) استفاده می‌شود. نتایج نشان می‌دهد، برای شرایط آب‌و‌هوای گرمسیری، مصرف سوخت و بازگشت‌ناپذیری کل، در سیستم پیشنهادی به ترتیب 91.6% و 26.6% کمتر از سیستم متداول در کشتی می‌باشد. استفاده از سیستم تبرید هیبریدی تراکمی-جذبی نسبت به سیستم تراکمی بخار متداول در کشتی، موجب 64834 دلار صرفه‌جویی سالانه به دلیل کاهش جریمه ناشی از انتشار CO2 می‌شود.
متن کامل [PDF 1265 kb]   (4331 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | موضوع مقاله: تأسیسات و تهویه مطبوع
دریافت: 1396/5/10 | پذیرش: 1396/7/2 | انتشار: 1396/8/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA