مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی فرآیند تراکم گاز داخل ضربه‌گیر گازی-روغنی به روش شبیه‌سازی دوفازی جریان

نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه علم وصنعت ایران
2 عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران
چکیده
ضربه‌گیر گازی-روغنی، عملکردی دوگانه در یک سیستم تعلیق دارد. تراکم‌پذیری گاز در آن، نقش فنر و عبور روغن از اوریفیس، نقش مستهلک‌کننده انرژی را ایفا می‌کنند. سیالات (گاز و روغن) و جریان آن‌ها در داخل ضربه‌گیر، تعیین‌کننده پاسخ ضربه‌گیر به تحریکات مختلف است. پیشبینی رفتار جریان داخل ضربه‌گیر می‌تواند در مراحل طراحی، بهینه‌سازی و بررسی عملکرد آن، از هزینه‌ی آزمایشات تجربی بکاهد. در پژوهش حاضر تحلیل عددی جریان با فرض تقارن محوری و به صورت دوفازی، با یک فاز تراکم‌پذیر و در شرایط آشفته انجام گرفته است. مدل کسر حجمی برای توصیف ارتباط دو فاز، مدل کی-اپسیلون تحقق‌یافته برای مدلسازی آشفتگی، روش متناسب‌شونده برای تابع دیواره و معادله حالت ردلیچ-کنگ-سو برای توصیف تراکم‌پذیری گاز استفاده شده است. حرکت پیستون با روش مش متحرک شبیه‌سازی شده است. نحوه اختلاط گاز و روغن و تغییرات دمایی گاز در طول کورس، از افزایش 50 درجه‌ای دمای حباب‌های بزرگ گاز در اثر تراکم خبر می‌دهد. اما حباب‌های کوچک با روغن هم‌دما می‌شوند. در صورت توصیف فرآیند گاز به صورت پلی‌تروپیک، در طول جمع‌ شدن ضربه‌گیر، توان پلی‌تروپیک فرآیند گاز، تابعیتی درجه 4 از کورس دارد. این توان در ابتدای کورس از مقدار 1.3 به مقدار 1.4 می‌رسد و با اختلاط دو فاز شروع به کاهش می‌کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of Gas Compression Process inside Oleo-Pneumatic Shock-Absorber with Two-Phase Flow Simulation Method

نویسندگان English

saman hosseinzadeh 1
Bijan Mohammadi 2
1 Msc student/iran university science and technology
چکیده English

The Oleo-Pneumatic shock absorber has a dual function in suspension systems. Compressibility of gas plays the role of spring and oil passing through the orifice plays damper role. Shock absorber response to various excitation depends on Fluids (gas and oil) and their internal flow. Prediction of the flow behavior inside the shock absorber can reduce cost of experimental during design and optimization process and performance analysis. Numerical Fluids flow has been simulated with assumption of axisymmetric and two-phase flow. Primary phase is compressible and Redlich-Kwang-Soave equation of state has been used to describe the compressible gas behavior. Volume of fluid model (VOF) has been described the relationship between two phases. k-ε model and Scalable wall function has been chosen for modeling turbulence. The piston's movement has been simulated using dynamic mesh (layering method). The way of gas-oil mixing and temperature change during stroke, has been shown an increase in temperature about 50-degree for largest gas bubble because of compressing. However, temperature of small bubbles has been reduced to oil temperature because of higher heat exchange. In polytropic description of gas process, the polytropic expansion has been found to describe with polynomial function of stroke. Polytropic expansion value starts from 1.3, rises to 1.4, and reduces again after mixing two phases.

کلیدواژه‌ها English

Shock-Absorber
CFD
Two-Phase
Dynamic Mesh