مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

پوشش دهی اصطکاکی آلیاژ آلومینیوم AA7075-T6 بر روی AA2024-T351 : مدلسازی آماری به روش رویه پاسخ

نویسندگان
1 دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه مراغه، مراغه
3 استادیار دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه ملایر
چکیده
در این تحقیق رسوب دهی میله مصرفی از جنس AA7075-T6 بر روی صفحه از جنس AA2024-T351 صورت پذیرفت. جهت بررسی تأثیر پارامترهای فرآیند بر روی خواص مکانیکی و ریزساختار، آزمایشات بر اساس طراحی آزمایش به روش رویه پاسخ (RSM) انجام شد. سرعت دورانی (RPM 1200 تا RPM 1600)، نیروی عمودی (Kg 320 تا Kg 640( و نرخ پیشروی (mm/min 100 تا mm/min 300) بعنوان پارامترهای ورودی و پارامترهای عرض پوشش(w)، ضخامت پوشش (t) و سختی پوشش (HC) به عنوان پاسخ های فرآیند مطرح شدند. نتایج حاکی از آن است که اتصال این دو ماده بدون هیچ گونه تخلخل در فصل مشترک یا محل اتصال دو ماده انجام پذیرفت. سختی پوشش به طور میانگین نسبت به میله مصرفی حدود 30% کمتر شد. با افزایش سرعت دورانی، نرخ پیشروی و نیروی عمودی ضخامت رسوب کاهش یافت. اگر نیروی عمودی بیش از حد زیاد شود باعث به وجود آمدن یک قوس به سمت صفحه در سرتاسر طول رسوب می‌شود. میکروساختار رسوب در مقایسه با صفحه و میله به صورت ساختاری کاملاً همگن و ریز دانه شد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Friction surfacing of AA7075-T6 deposition on AA2024-T351; Statistical modeling using response surface methodology

نویسندگان English

Amir Mostafapour 1
Hamed Kamali 2
Mahmoud Moradi 3
1 Associate Professor, Faculty of Mechanical Engineering University of Tabriz, Iran
2 Graduate MSC Student, University of Maragheh, Iran
3 Malayer University
چکیده English

In this research, deposition of AA7075-T6 coatings on AA2024-T351 substrates was studied. In order to investigate the influence of process parameters on the mechanical properties and microstructure, the experiments were performed based on design of experiments using Response Surface Methodology (RSM). Rotational speed (1200-1600 rpm), axial force (320-640 Kg) and feed rate (100-300 mm/min) were considered as input parameters, while coating width (w), coating thickness (t) and hardness of coating (HC), were raised as process outputs. The results reveal that joining of these two materials was done without any porosity at the interface. Hardness of coating showed a 30% decrease compared to the consumable rod in average. Thickness of deposition is decreased by increasing rotational speed, feed rate and axial force. If axial force is excessively increased, it results in development of an arc toward the plate along deposition. Microstructure of deposition turned into a totally fine-grained homogeneous structure in comparison with rod and plate microstructure.

کلیدواژه‌ها English

Friction Surfacing
Aluminum alloy
Mechanical properties
Micro hardness
Design of Experiments