مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

طراحی کنترل سرعت تطبیقی بر پایهٔ رفتار ماکروسکوپیک ترافیک و کنترل پیش‌بین به منظور کاهش تصادف‌های زنجیره‌ای در بزرگراه‌ها

نویسندگان
1 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
2 استادیار، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک / دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
3 دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
4 دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
چکیده
امروزه سیستم‌های حمل‌و‌نقل اتوماتیک نقش مهمی در کاهش خطاهای انسانی و روان‌سازی ترافیک‌های درون‌شهری و برون‌شهری دارند. پیاده‌سازی کنترل‌کننده‌ها برای بهینه‌کردن سفر، چه از نظر زمان و چه از نظر راحتی و ایمنی، نیاز به مدل دقیقی از سیستم مورد بررسی دارد. هرچه این مدل دقیق‌تر و به سیستم واقعی نزدیک‌تر باشد، نتایج حاصل از شبیه‌سازی، دقیق‌تر و قابل اعتماد‌تر است. از طرفی، با افزایش تصادفات ناشی از عدم احتیاط و دقت راننده در کنترل خودرو و همچنین، گسترش روزافزون خودروها، نقش سیستم‌های همیار راننده برای به ‌عهده‌گرفتن کنترل خودرو به منظور آسایش راننده،‌ کاهش تصادف‌ها و افزایش ایمنی و راحتی پررنگ‌تر شده‌است. در این مقاله، یک مدل غیرخطی کامل از دینامیک طولی خودرو، با هدف نزدیک‌تر کردن مدل به واقعیت و کاهش خطای مدل در شبیه‌سازی و کاربردهای کنترلی، انتخاب شده‌است. در بخش کنترلی راه حل جدیدی برای توسعه‌ی‌ سیستم کنترل تطبیقی سرعت ارائه شده‌است که در آن، شتاب خودروی میزبان، علاوه بر حرکت خودروی هدف، از حرکت ماکروسکوپیک موج ترافیک نیز تاثیر می‌پذیرد. بدین منظور نشان داده شده‌است که با به‌کار‌گیری کنترل پیش‌بین و تبعیت شتاب خودرو از حرکت خودروی هدف و همچنین موج ترافیک، تصادف‌های زنجیره‌ای ناشی از ترمزگیری‌های ناگهانی، قابل کنترل می‌باشند. در بخش کنترل سطح پایین، برای محاسبه‌ی دریچه‌ی گاز و یا پدال ترمز برای رسیدن به شتاب مطلوب، از کنترل فازی بر مبنای کاهش خطای ردیابی بهره گرفته ‌شده‌است. این دستور محاسبه‌شده بر روی مدل طولی، اعمال می‌شود تا عملکرد مدل انتخاب شده در سیستم همیار راننده‌ی کروز کنترل تطبیقی، ارزیابی گردد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The Design of Adaptive Cruise Control based on Macroscopic Traffic behavior applying Model Predictive Control to reduce Pile up

نویسندگان English

mozhgan faramarzi 1
Shahram Azadi 2
reza kazemi 3
ardalan ghadimi 4
1 Department of Mechanical Engineering, K. N. Toosi University of Technology, Tehran, Iran
2 Assistant Professor and Faculty member in Department of Mechanical Engineering / KN. Toosi University of Technology
3 Assistant Professor and Faculty member in Department of Mechanical Engineering / KN. Toosi University of Technology
4 K.N. toosi. university
چکیده English

Automatic transportation systems nowadays play a key role in decreasing human errors and accelerating traffic flow. To implement controllers aiming at optimizing commute in terms of comfort and safety demands a rigorous modeling of the system. An accurate full-scale model will result in a more precise and reliable simulation. On the other hand, the growing number of vehicles and consequent rise in accidents associated with lack of driver attention highlights the need for driver assistant systems whereby more driver convenience, reducing accident, safety and comfort could be provided. In the present study, a complete nonlinear model of longitudinal vehicle dynamics has been chosen in order to make the model more compliant with reality and to minimize simulation and control uses errors. In the control section, a novel approach to developing an adaptive cruise control system is proposed in which the host vehicle acceleration is not only influenced by target car motion but also by the macroscopic motion of the traffic flow. The results indicate that the pile up resulted from sudden braking could be avoided by using a predictive control over vehicle acceleration which takes account of the motion of both front car and traffic jam. In the low level control section, a fuzzy control based on tracking error minimization is employed to maintain desired acceleration through calculating throttle angle and brake pedal. Such control command is then applied to the longitudinal model so as to appraise the select model performance in the driver assistant system.

کلیدواژه‌ها English

Complete Longitudinal Dynamic Model
pile up
Adaptive Cruise Control
Model Predictive Control
Macroscopic traffic model