مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بهینه‌سازی پارامترهای هندسی و فرکانس ارتعاش جت سینستیک برای جلوگیری از پدیده جدایش روی بال_

نویسندگان
1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی هشتگرد
2 استادیار هوا فضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری
چکیده
در مطالعه حاضر به شبیه‌سازی عددی جت سینستیک با هدف بهینه‌سازی پارامترهای هندسی و فرکانس ارتعاش آن به منظور بیشینه‌سازی سرعت و دبی جرمی سیال جهت جلوگیری از پدیده جدایش روی بال پرداخته می‌شود. پارامترهای هندسی قطر و ارتفاع حفره و همچنین قطر و ارتفاع اوریفیس جت و فرکانس ارتعاشی دیافراگم جت به عنوان پارامترهای متغیر برای بهینه سازی انتخاب شده‌اند. در این پژوهش با استفاده از روش رویه پاسخ، شبیه‌سازی‌های لازم برای بهینه‌سازی ممنتوم سیال خروجی از جت طراحی می‌شوند. پس از مطالعات و انجام شبیه‌سازی‌های اولیه، محدوده تغییرات پارامترهای متغیر تاثیرگذار بر بیشینه شدن توابع هدف سرعت و دبی جرمی جت تعیین می‌شوند. سپس با استفاده از روش رویه پاسخ 32 آزمایش جداگانه براساس پارامترهای هندسی و فرکانسی جهت پیدا کردن یک رابطه‌ی مرتبه دوم تعریف می‌شود که این مدل، توابع هدف را به پارامترهای متغیر و اندرکنش آنها مربوط می‌سازد. در این حالت پیش‌بینی مدل رویه پاسخ برای پارامتر سرعت و دبی جرمی بیشینه جت به ترتیب 22.16m/s و 0.0006kg/s می‌باشد. با بهره‌گیری از پیش‌بینی‌ روش رویه پاسخ جهت بهینه‌سازی پارامترهای هندسی و فرکانس، ممنتوم جت افزایش چشمگیری نسبت به نمونه پایه مورد بررسی در شبیه‌سازی‌های اولیه پیدا می‌کند. سرعت و دبی جرمی جت به ترتیب 31% و 36% و ممنتوم جت 78% افزایش می‌یابند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Optimization of geometric parameters and excitation frequency of a synthetic jet to avoid separation on the airfoil _

نویسندگان English

Homayoon Kanani 1
Reza Khaki 2
1 Assistant professor in Mechanical Engineering, Islamic Azad University of Hashtgerd
2 Assistant Professor, Sattari Aerial University
چکیده English

In the present study numerical simulation of synthetic jet is performed to optimize geometric parameters and excitation frequency to maximize mass flow rate and velocity of the jet and to avoid separation on the airfoil. Geometric parameters include: diameter and height of the cavity and orifice and excitation frequency of diaphragm which are selected as variable parameters for optimization. Using Response Surface Method (RSM) in this research, the simulations for optimization of the momentum of jet flow are designed. After studies and initial simulations, the range of variations in the effective variable parameters for the maximization of the target function (jet velocity and mass flow rate) are determined. Then, using the RSM, 32 separate tests are defined based on geometric and frequency parameters to find a second-order relationship, which relates the target functions to their variable parameters and their interactions. In this case the RSM prediction for the maximum velocity and mass flow rate of the jet are 22.16 m/s 0.0006 kg/s, respectively. Using RSM to optimize the geometric parameters and excitation frequency, jet momentum increases considerably in comparison with the first simulation. The velocity, mass flow rate, and momentum of the jet are increased by 31%, 36% and 78%, respectively.

کلیدواژه‌ها English

Separation
synthetic jet
active control
CFD
Optimization