مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی عددی تاثیر کاویتاسیون بر عملکرد سیستم رانش واترجت با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران
چکیده
مدل‌سازی پدیده کاویتاسیون در سیستم رانش واترجت به‌دلیل اثرات مخرب و ماهیت دو فازی و پیچیده آن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مهندسی و مدل‌سازی عددی است. از آنجایی که مطالعه این پدیده به‌صورت آزمایشگاهی در تونل کاویتاسیون مستلزم هزینه‌های فراوان است. بنابراین در این پژوهش با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی وقوع کاویتاسیون در یک واترجت جریان محوری شبیه‌سازی شد. مقدار هد، گشتاور و رانش براثر کاویتاسیون و همچنین بدون درنظرگرفتن کاویتاسیون در سه مقدار از دبی جریان به دست آمد. نتایج به‌دست‌آمده تطابق خوبی با مقادیر آزمایشگاهی داشتند. یکی از مطالعات جدید در این پژوهش بررسی الگوی تشکیل حباب‌های کاویتاسیون در نوک پره روتور و قسمت مکش آن است. مدل‌سازی عددی یک‌بار برای روتور و استاتور و یک‌بار برای روتور بدون درنظرگرفتن استاتور انجام شده است. حل عددی با استفاده از شبکه ساختاریافته، دستگاه مرجع چرخان، دامنه پریودیک، به‌صورت پایا و با استفاده از مدل توربولانسی SST انجام شده است.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Numerical Investigation of Cavitation Effect on the Performance of Waterjet Propulsion System by Computational Fluid Dynamics

نویسندگان English

B. Afshari
M. Rostami Varnousfaaderani
Mechanics Faculty, Malek-Ashtar University of Technology, Isfahan, Iran
چکیده English

The numerical simulation of cavitation phenomenon in waterjet propulsion system, due to destructive effects and complicated and two-phase nature, is one of the greatest challenges in engineering and numerical modeling. Due to needing of very much cost for experimental studying this phenomenon in the cavitation tunnel, in this paper, the happening of cavitation in axial flow waterjet was simulated by computational fluid dynamics. The head, torque, and thrust due to cavitation and ignoring that were calculated in 3 flow rate values. The result showed good agreement with experimental data. One of the new studies in this paper is the investigation of the pattern of cavitation bulb forming on the tip and suction side of the rotor’s blade. Numerical simulation was performed, using the rotor and stator and with rotor only. Numerical solution is performed, using a the structured grid, the rotating reference frame, the periodic domain, and SST turbulence model in the steady form.

کلیدواژه‌ها English

cavitation
Hydrodynamic performance
Waterjet
CFD
two-phase flow
turbulence
Carlton J. Marine propellers and propulsion. Oxford: Butterworth-Heinemann; 2012. [Link]
Michael TJ, Schroeder SD, Becnel AJ. Design of the ONR AxWJ-2 Axial flow Water Jet pump [Internet]. West Bethesda MD: Naval Surface Warfare Center Carderock Division; 2008 [cited 2018 September 01]. Available from: https://archive.org/details/DTIC_ADA489739 [Link]
Marquardt MW. Summary of two independent performance measurements of the ONR Axial Waterjet 2 (AxWJ-2) [Internet]. West Bethesda MD: Naval Surface Warfare Center Carderock Division; 2011 [cited 2018 September 01]. Available from: https://pdfs.semanticscholar.org/3cb8/e2bd527ba801c96a7a76c95671f5fe11345e.pdf [Link]
Chesnakas CJ, Donnelly MJ, Pfitsch DW, Becnel AJ, Schroeder SD. Performance evaluation of the ONR Axial Waterjet 2 (AxWJ-2) [Internet]. West Bethesda MD: Naval Surface Warfare Center Carderock Division; 2009 [cited 2018 September 01]. Available from: https://archive.org/details/DTIC_ADA516369 [Link]
Schroeder S, Kim SE, Jasak H. Toward predicting performance of an Axial flow waterjet including the effects of cavitation and thrust breakdown. First International Symposium on Marine Propulsors, Trondheim, Norway, June 2009. Unknown City: Unknown Publisher; 2009. [Link]
Lindau JW, Pena C, Baker WJ, Dreyer JJ, Moody WL, Kunz RF, et al. Modeling of cavitating flow through waterjet propulsors. International Journal of Rotating Machinery. 2012;2012:716392. [Link] [DOI:10.1155/2012/716392]
Xia CZ, Cheng L, Shang YN, Zhou JR, Yang F, Jin Y. Numerical simulation on the cavitation of waterjet propulsion pump. IOP Conference Series Materials Science and Engineering. 2016;129(1):012011. [Link] [DOI:10.1088/1757-899X/129/1/012011]
Lu L, Pan G, Sahoo PK. CFD prediction and simulation of a pumpjet propulsor. International Journal of Naval Architecture and Ocean Engineering. 2016;8(1):110-116. [Link] [DOI:10.1016/j.ijnaoe.2015.10.001]
Eslamdoost A, Larsson L, Bensow R. Net and gross thrust in waterjet propulsion. Journal of Ship Research. 2016;60(2):78-91. [Link] [DOI:10.5957/JOSR.60.2.150010]
Cao LL, Che BX, Hu LJ, Wu DZ. Design method of water jet pump towards high cavitation performances. IOP Conference Series Materials Science and Engineering. 2016;129(1):012067. [Link] [DOI:10.1088/1757-899X/129/1/012067]
Gattoronchieri A, Bensow R. OpenFOAM investigations of cavitation in a flushed water-jet inlet. Journal of Physics Conference Series. 2015;656:012059. [Link] [DOI:10.1088/1742-6596/656/1/012059]
Ni Y, Liu W, Shen Z, Pan X. Thrust characteristics and nozzle role of water jet propulsion. International Journal of Fluid Machinery and Systems. 2017;10(1):47-53. [Link] [DOI:10.5293/IJFMS.2017.10.1.047]
Cao P, Wang Y, Li G, Cui Y, Yin G. Numerical hydraulic efficiency analysis of waterjet propulsion. ISFMFE - 6th International Symposium on Fluid Machinery and Fluid Engineering, 22 Oct, 2014, Wuhan, China. London: IET; 2014. [Link]
Yang YS, Xie YC, Nie SL. Nozzle optimization for water jet propulsion with a positive displacement pump. China Ocean Engineering. 2014;28(3):409-419. [Link] [DOI:10.1007/s13344-014-0033-4]
Duerr P, Von Ellenrieder KD. Scaling and numerical analysis of nonuniform waterjet pump inflows. IEEE Journal of Oceanic Engineering. 2015;40(3):701-709. [Link] [DOI:10.1109/JOE.2014.2339395]