مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی اثر کالیبراسیون پروب بر اندازه‌گیری دبی جرمی و سرعت جریان هوای داغ در اعداد مادون صوت بالا

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
در این پژوهش امکان‌پذیربودن اندازه‌گیری پارامترهای فشار کل، دبی و سرعت یک جریان پرانرژی از هوا در محدوده ۰/۷- ۰/۶ماخ با استفاده از ۶ نوع سنجشگر تجاری فشار مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از یک نازل با سطح مقطع ثابت و شکل کاملاً حلقوی که روی یک موتور میکروتوربوجت نصب شده، استفاده شده است. مجموعه موتور و نازل با استفاده از یک سکوی آزمایش با امکان ثبت همزمان پارامترهای فشار کل، فشار استاتیک، دمای کل، دبی جریان، سرعت دوران و نیروی رانش مورد آزمایش قرار گرفته‌ است. نتایج حاصل از سنجشگرهای ال‌شکل که برای چنین سرعت‌هایی کالیبره شده‌اند، نشان می‌دهند مقادیر فشار کل و سرعت به‌دست‌آمده برای جریان پرانرژیِ فوق مقادیری مشابه، نزدیک و در محدوده دقت مهندسی هستند. بیشترین اختلاف میان دبی اندازه‌گیری‌شده و دبی محاسباتی ۹/۱% و مربوط به پروب ال‌شکل با طول ۶۸ و قطر خارجی ۳میلی‌متر بوده و در مورد سایر پروب‌ها کمتر از ۸% است. همچنین دبی ثبت‌شده توسط پروب میله‌ای ۴/۴% با دبی اندازه‌گیری‌شده اختلاف دارد و از این رو تفاوت واضحی بین دبی‌ ثبت‌شده توسط پروب‌های ال‌شکل و میله‌ای وجود دارد. اندازه‌گیری‌های انجام‌شده اطلاعاتی مفید را از تغییر مشخصه‌های اصلی جریان در طول نازل حلقوی ارایه می‌دهند که مهم‌ترین آنها اُفت فشار سکون به میزان حدود %۲۹ و اُفت دمای سکون به مقدار حدود C°۴۸ است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Experimental Study of the Effect of Probe Calibration on the Mass Flow and Velocity Measurement of Hot Air at High-Subsonic Mach Numbers

نویسندگان English

F. Ommi
H. Golchin
Aerospace Department, Mechanical Engineering Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده English

In this research, the possibility of measuring total pressure, mass flow, and velocity of a high energy flow of air at 0.6-0.7 Mach is investigated experimentally, using 6 different types of commercial sensors. For this end, a fixed area annular nozzle, mounted at the exit of micro-turbojet engine, was used. Also, a test bench with the capability of measuring total pressure, static pressure, total temperature, mass flow, RPM, and the thrust force was used. The results of the L-type sensors calibrated for such velocities indicate that the total pressure and velocity are similar, near to each other, and among the engineering precision. The largest difference between the measured and calculated mass flow was 9.1% and related to L-type probes with the length of 68mm and the outside diameter of 3mm. This difference for all other probes was less than 8%. Also, the calculated mass flow based on Rod-type probe data shows a difference of only 4.4% with the measured mass flow; so, there is a distinct difference between these two kinds of probes. Also, the measurements include useful information of the variations of main flow characteristics along the length of annular nozzle, among which the most important are an intense drop of about 29% in total pressure and about 48°C drop in total temperature.

کلیدواژه‌ها English

Sensor
Probe
Pitot Tube
Annular Nozzle
Gas Generator
TSI. TSI thermal anemometry probes [Internet]. Shoreview: TSI; 2013 [cited 2018, July, 14]. Available from: https://www.tsi.com/products/fluid-mechanics-systems/thermal-anemometry-systems/thermal-anemometry-systems/. [Link]
Dantec Dynamics. Miscellaneous-probes. Probes for hot-wire anemometry [Internet]. Skovlunde: Dantec Dynamics; 2017 [cited Cited 2018, May, 12]. Available from: https://www.dantecdynamics.com/products-and-services/miscellaneous-probes. [Link]
Nagaiah NR, Krishnan V, Kapat JS, An L. A conceptual design of a polymer-derived ceramic hot-wire anemometer for gas turbine environment. Conference of ASME Turbo Expo 2005: Power for Land, Sea and Air, June 6-9, 2005, Reno, Nevada, USA. New York: ASME; 2005. p. 639-645. [Link] [DOI:10.1115/GT2005-68521]
Bailey SCC, Hultmark M, Monty JP, Alfredsson PH, Chong MS, Duncan RD, et al. Obtaining accurate mean velocity measurements in high Reynolds number turbulent boundary layers using Pitot tubes. Journal of Fluid Mechanics. 2013;715:642-670. [Link] [DOI:10.1017/jfm.2012.538]
Al-Doori G, Buttsworth DR. Pitot pressure measurements in a supersonic steam jet. Experimental Thermal and Fluid Science. 2014;58:56-61. [Link] [DOI:10.1016/j.expthermflusci.2014.05.012]
Crowley C, Shinder II, Moldover MR. The effect of turbulence on a multi-hole Pitot calibration. Flow Measurement and Instrumentation. 2013;33:106-109. [Link] [DOI:10.1016/j.flowmeasinst.2013.05.007]
Kang W, Trang ND, Lee SH, Choi HM, Shim JS, Jang HS, et al. Experimental and numerical investigations of the factors affecting the S-type Pitot tube coefficients. Flow Measurement and Instrumentation. 2015;44:11-18. [Link] [DOI:10.1016/j.flowmeasinst.2014.11.006]
Mc Keon BJ, Smits AJ. Static pressure correction in high Reynolds number fully developed turbulent pipe flow. Measurement Science and Technology. 2002;13(10):1608. [Link] [DOI:10.1088/0957-0233/13/10/314]
Massini M, Miller RJ, Hodson HP. A new intermittent aspirated probe for the measurement of stagnation quantities in high temperature gases. Journal of Turbomachinery. 2011;133(4):041022. [Link] [DOI:10.1115/1.4002414]
Vinod V, Chandran T, Padmakumar G, Rajan KK. Calibration of an averaging Pitot tube by numerical simulations. Flow Measurement and Instrumentation. 2012;24:26-28. [Link] [DOI:10.1016/j.flowmeasinst.2012.02.005]
Arend DJ, Saunders JD. An experimental evaluation of the performance of two combination pitot pressure probes. 47th AIAA Aerospace Sciences Meeting including The New Horizons Forum and Aerospace Exposition, 5-8 January 2009, Orlando, Florida. Reston VA: AIAA; 2009. [Link] [DOI:10.2514/6.2009-1073]
Gossweiler CR, Kupferschmied P, Gyarmathy G. On fast-response probes: Part 1 - technology, calibration, and application to turbomachinery. Journal of Turbomachinery. 1995;117(4):611-617. [Link] [DOI:10.1115/1.2836579]
Jamshidi R, Sanieinezhad M. Experimental and numerical calibration of a designed Pitot tube for subsonic and transonic regime. 10th Conference of Iranian Aerospace Society, Tarbiat Modares University. Tehran: Iranian Aerospace Society; 2011. [Persian] [Link]
Farokhi S. Aircraft propulsion. Chichester: John Wiley & Sons; 2014. [Link]
Turns SR. An introduction to combustion: Concepts and applications. New York: McGraw-Hill; 2000. [Link]
Turbine Solutions. Wren 100D Turbine [Internet]. Hampole: Turbine Solutions: 2018 [Cited 2018, February 3]. Available from: http://www.turbinesolutions.co.uk/wren-100-turbine. [Link]
Kimo Instruments. Type L Pitot tubes [Internet]. Blackpool: Kimo Instruments; 2018 [cited 2018, March 14]. Available from: http://www.kimouk.com/pitot-tube/pitot-tube-l-type. [Link]
Kimo Instruments. Debimo blades [Internet]. Blackpool: Kimo Instruments; 2018 [cited 2018, March 14]. Available from: http://www.kimouk.com/pitot-tube/Debimo-Averaging-Pitot. [Link]
Asghar A, Stowe RA, Allan WDE, Alexander D. Entrance aspect ratio effect on S-Duct inlet performance at high-subsonic flow. Journal of Engineering for Gas Turbine and Power. 2017;139(5):129-136. [Link] [DOI:10.1115/1.4035206]
Verstraete D, Bowkett C. Impact of heat transfer on the performance of micro gas turbines. Applied Energy. 2015;138:445-449. [Link] [DOI:10.1016/j.apenergy.2014.10.075]