مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل تجربی مقاومت سایشی قطعات آکریلونیتریل بوتادین استارین ساخته شده به روش لایه نشانی ذوبی با کمک روش پاسخ سطح

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 دانشگاه امیرکبیر
2 دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
3 دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده
در این پژوهش به تحلیل تجربی مقاومت سایشی قطعات ساخته شده به روش ساخت افزایشی پرداخته شده است. ساخت افزایشی امروزه کاربرد وسیعی در صنایع گوناگون پیدا کرده است و فرآیند لایه نشانی ذوبی یکی از محبوب‌ترین روش‌های ساخت قطعه در این زمینه می‌باشد. با اینکه تاکنون تحقیقات فراوانی با هدف مدل‌سازی رفتار مکانیکی در این حوزه انجام شده است، ولی در زمینه سایش و مدل‌سازی این پدیده، مطالعات محدودی صورت گرفته است. در این پژوهش به منظور ایجاد یک رابطه دقیق ریاضی بین متغیرهای ورودی (ضخامت لایه، زاویه و فاصله رشته‌گذاری) و متغیر پاسخ (نرخ سایش) از طراحی آزمایش به روش طراحی مرکب مرکزی استفاده شده است. به منظور تعیین پاسخ و ارائه مدل رگرسیونی متناسب، بیست آزمایش سیستماتیک انجام شد. با استفاده از تحلیل واریانس، مدل ریاضی منطبق بر فرآیند واقعی بدست آمد، همچنین اعتبار مدل ارائه شده به کمک روشهای آماری تایید شده است. نتایج نشان می‌دهد که مدل ارائه شده میزان نرخ سایش قطعات آکریلونیتریل بوتادین استارین ساخته شده به روش لایه نشانی ذوبی را با ضریب تعیین 44/97% پیش‌بینی می‌کند. نتایج بدست آمده از انجام مطالعه تجربی و تحلیل مدل نشان داد که متغیر فاصله رشته‌گذاری و اثر برهم‌کنش آن با زاویه رشته‌گذاری، بیشترین میزان نرخ سایش را ایجاد می‌کند و همچنین اثر مرتبه دوم ضخامت لایه بیشترین تاثیر منفی را بر نرخ سایش دارد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Experimental Analysis of Abrasion Resistance of Acrylonitrile Butadiene Styrene Components Made by Fused Deposition Modelling Using Response Surface Method

نویسندگان English

Mohammad reza Hashemi 1
Hamed Adibi 2
Ahmad Nazeri astanjin 3
1 Amirkabir University of technology
2 mechanical engineering departmentAmirkabir university of technology
3 Amirkabir university of technology
چکیده English

In this research, the abrasion resistance of components made by Additive Manufacturing (AM) has been modeled. AM is widely used in various industries today and the Fused Deposition Modelling (FDM) process is one of the most popular methods of fabrication in this field. Although many researches have been done with the aim of modeling mechanical behavior in this field, but limited studies have been done in the field of wear and modeling of this phenomenon. In this research, in order to create an exact mathematical relationship between the input variables (layer thickness, raster angle and air gap) and the response variable (wear rate), the experimental design using the Central Composite Design (CCD) method has been done. Twenty systematic experiments were performed to determine the response and provide a proportional regression model. Using analyze of variance (ANOVA), a mathematical model corresponding to the actual process was obtained, and the validity of the proposed model was confirmed by statistical methods. The result show that the proposed model predicts the wear rate of Acrylonitrile Butadiene Styrene (ABS) parts made by FDM method with a coefficient of determination of 95.62%. The result of the experimental study and model analysis showed that the variable of air gap and the effect of its interaction with raster angle, creates the highest wear rate and also the second-order effect of layer thickness has the most negative effect on wear rate.

کلیدواژه‌ها English

abrasion resistance
Fused Deposition Modelling
Response Surface Method (RSM)
Central Composite Design (CCD)
[1] T. D. Ngo, A. R. Kashani, G. Imbalzano and K. T. Q. Nugyen, "Additive manufacturing (3Dprinting): A review of material, methods, applicaition and challenges," Composite Part B, vol. 45, no. 143, pp. 172-196, 2018.
[2] N. Mohan, P. Senthill, S. Vinodh and N. Jayanth, "A review on composite material and process parameters optimisation for fused deposition modelling process," Vitual and physical prototyping, pp. 1-13, 2017.
[3] H. Quan, T. Zhang, H. Xu, S. Luo, J. Nie and X. Zhu, "Photo-curing 3D printing technique and its challenges," Bioactive Materials, vol. 5, pp. 110-115, 2020.