مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تحلیل تنش به روش المان محدود در سوپاپ دود بدون پوشش و با پوشش سرامیکی سیلیسیم نیترید در یک موتور دیزل دوزمانه

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی، بروجن
چکیده
این مقاله به بررسی تحلیل تنش به روش المان محدود در سوپاپ دود بدون پوشش و با پوشش سرامیکی سیلیسیم نیترید در یک موتور دیزل دو زمانه می‌پردازد. ساختار این مقاله بر شبیه‌سازی چهار مدل سوپاپ دود در سه حالت بار حرارتی، مکانیکی و حرارتی -مکانیکی با استفاده از نرم‌افزار انسیس ورکبنچ استوار گردیده است. مدل‌ها شامل یک سوپاپ دود بدون پوشش و سه سوپاپ با پوشش سرامیکی سیلیسیم نیترید به ضخامت‌های 3/0، 4/0 و 5/0 میلی‌متر هستند. جنس ماده پایه این چهار مدل سوپاپ‌ آلیاژ نیمونیک A80 است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر دمای گاز خروجی و پوشش سیلیسیم نیترید بر تنش‌های وارده بر سوپاپ است. نتایج نشان می‌دهند بیشترین مقدار تنش فون-میسز در ناحیه‌ی صفحه نشیمنگاه سوپاپ وجود دارد، با افزایش دمای گاز خروجی تنش فون-میسز در همه‌ی حالت بارگذاری افزایش‌یافته و استفاده از پوشش سیلیسیم نیترید می‌تواند به کاهش تنش فون-میسز در نقاط مختلف سوپاپ دود کمک کند. به‌طور خاص، پوشش سیلیسیم نیترید باضخامت 4/0 میلی‌متر در حالت تحلیل حرارتی و مکانیکی و ضخامت 3/0 میلی‌متر در تحلیل حرارتی-مکانیکی برای کاهش تنش فون-میسز در نقاط کلیدی توصیه شده است
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Stress Analysis by Finite Element Method in the Exhaust Valve Without Coating and with Silicon Nitride Ceramic Coating in a Two-Stroke Diesel Engine

چکیده English

This paper investigates the finite element stress analysis of an uncoated and silicon nitride ceramic coated exhaust valve in a two-stroke diesel engine. The structure of this paper is based on the simulation of four exhaust valve models under three thermal, mechanical, and thermomechanical load conditions using ANSYS Workbench software. The models include an uncoated exhaust valve and three valves with Si3N4 ceramic coatings of thicknesses of 0.3, 0.4, and 0.5 mm. The base material of these four valve models is Nimonic80A alloy. The main objective of this research is to investigate the effect of exhaust gas temperature and Si3N4 ceramic coating on the stresses applied to the valve. The results show that the highest Von-Mises stress is in the valve seat plate area, with increasing exhaust gas temperature, the Von-Mises stress increases in all loading conditions, and the use of Si3N4 ceramic coating can help reduce Von-Mises stress at different points of the exhaust valve. In particular, Si3N4 coating with a thickness of 0.4 mm in the thermal and mechanical analysis and a thickness of 0.3 mm in the thermal-mechanical analysis is recommended to reduce Von-Mises stress at key points

کلیدواژه‌ها English

Exhaust Valve
Finite element
ANSYS Workbench Software
Von-Mises Stress
Silicon Nitride Coating