مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تغییرات پیوسته دور و ‌گشتاور خروجی درتوربین شعاعی چند راهه

نویسندگان
1 دانشگاه گیلان
2 دانشگاه بین المللی امام خمینی
چکیده
در این تحقیق به طراحی و ساخت توربین چند راهه شعاعی ابتکاری با کاربرد در مبدل‌گشتاور و با هدف بررسی عملکرد آن در برخورد با جت سیال به روش تجربی و تحلیلی پرداخته شده است. در روش تجربی، ‌از طرح ابداعی توربین شعاعی چند راهه برای افزایش انرژی سیال درون توربین در اثر کاهش نیروی گریز از مرکز در کانال‌های ورودی واقع در شعاع‌های کوچکتر توربین استفاده شده است. توربین، مطابق با هندسه نرم افزاری ساخته شده ‌است. تعداد دوران و گشتاور ایجاد شده در پمپ هیدرولیک کوپل شده با محور توربین، پس از برخورد جت سیال با دهانه‌های توربین اندازه‌گیری شده است. مدل‌سازی تجربی به دنبال نشان دادن تداوم حالت انتقال گشتاور در اثر تغییر مسیر ورود سیال به دهانه‌های موجود روی شعاع کوچکتر توربین است. مدل تحلیلی برای بررسی تغییرات سرعت و گشتاور توربین تحت تاثیر تغییرات شعاع توربین و دبی جرمی سیال با در نظرگیری اثر نیروی گریز از مرکز از طریق معادله حاکم بر مبدل گشتاور و معادله اولر انجام شده است. نتایج نشان می‌دهند، میزان نیروی گریز از مرکز بر حسب دهانه واقع در شعاع کاری کوچکتر، کمتر شده و تلفات جبهه برخورد سیال درون توربین کاهش میابد. گشتاور انتقال 70 درصد در سیستم مورد بررسی در دورهای بالا تامین می‌شود.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Investigation of Continuous Changes in Output Speed and Torque in a Multi-Pass Radial Turbine

نویسندگان English

seyed mahmood farmani 1
Majid Alitavoli 1
Hamid reza Nazif 2
1 University of guilan
2 imam khomeini international University
چکیده English

In this research, the design and construction of an innovative multi-pass radial turbine for use in a torque converter and the aim of investigating its performance in collision with a fluid jet have been studied experimentally and analytically. In the experimental method, the innovative design of a multi-pass radial turbine has been used to increase the fluid energy inside the turbine due to the reduction of centrifugal force in the inlet channels located at the smaller radii of the turbine. The turbine has been built in accordance with the software geometry. The number of revolutions and torque generated in the hydraulic pump coupled to the turbine shaft has been measured after the fluid jet collides with the turbine openings. Experimental modeling seeks to show the continuity of the torque transfer mode due to the change in the fluid entry path to the openings on the smaller radius of the turbine. An analytical model has been developed to investigate the changes in turbine speed and torque under the influence of changes in turbine radius and fluid mass flow rate, taking into account the effect of centrifugal force through the governing equation of the torque converter and the Euler equation. The results show that the amount of centrifugal force is reduced by the opening located in a smaller working radius, and the losses of the fluid impact front inside the turbine are reduced. The transmission torque of 70% is provided in the system under study at high speeds

کلیدواژه‌ها English

Multi-Pass Radial Turbine
Continuous Speed and Torque
Centrifugal Force
Torque Transmission
Efficiency
[1] V.J.Jandasek, The Design of a SingleStage ThreeElement Torque Converter, SAE Technical Paper 610576, 1961.
[2] S. AnderssoNn, Analysis of multi-element torque converter transmissions, Int. 3. Mech. Sci, Vol. 28, No. 7, pp. 431~41, 1986.
[3] T. Ishihara, R. I. Emori,Torque Converter as a Vibration Damper and Its Transient Characteristics ,SAE Technical Paper 660368, 1966.
[4] G. Tian, S. Sun, R. Ren, Application of Neural-Fuzzy System in Twin-Turbo Hydraulic Torque Converters Performance Testing, Elsevier, Procedia Engineering 15 (2011),pp 1282 – 1287, 2011.
[5] A. Kesy, Improvement in hydrodynamic torque converter design process, International Review of Mechanical Engineering , January 2008.
[6] Chen.X,Optimization of the Impeller Geometry for an Automotive Torque Converter Using Response Surface Methodology and Desirability Function,Open Journal of Applied Sciences , 10,pp 455-475. 2020
[7] F.Zhang, Application of slotted blade in the improvement of turbomachinery performance, AIP Advances 11, 045017, (2021).
[8] B .Liu, Numerical investigations of the flow induced oscillation of a torque converter, Engineering Applications of Computational Fluid Mechanics,pp 270-281,2017.
[9] Omami .H. M., Yassi .Y, Nourbakhsh.A, Najafi A,Numerical and Experimental Analysis of Hydro Screw Turbine with Variable Pitch, ISSN: 2476-6909; Modares Mechanical Engineering. 2019;19(2):457-466
[10]S. Abbasi, A. Gholamalipour, Numerical Simulation of the effect of passive control method by changing tip geometry on the performance of the axial turbine, mme.modares.ac.ir on 2025-01-31 ,DOR: 20.1001.1.10275940.1397.18.4.17.0
[11] M. Martinez, Report on how things work ,2021, www/reports/torque_converter/torque_converter.htm.
[12] B.John,Forces on Large Steam Turbine BladesRWE npower, Elsevier ltd ,Engineering mathematics , fifth edition, 2007
.
[13] G.F. Wislicenus ,Fluid Mecanics of Turbomachinary,McGraw-Hill , NewYork,1974.
[14] R.K. Turton,Principles of Turbomachinery, Chapman & Hall, Second edition, pp. 305-320,1995.
[15] M.Hamrick , Hydrodynamic analysis And design of centrifugal pumps, pp. 305-320 ASME, New York,1970.
[16] D. Robinette, Transient Heat Transfer and Energy Balance Model for Hydrodynamic Torque Converters While Operating at Extreme Speed Ratio, International Symposium on Transport Phenomena and Dynamics of Rotating Machinery Hawaii, Honolulu, 10-15, April 2016.
[17] P. J. Strachan, The hydrodynamic modelling of torque converters, N&O Joernaal , april 1992