مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی تجربی جریان هوا در پایین‌دست سیم‌های چند رشته‌ای

نویسندگان
1 دانشیار پژوهشکده مکانیک، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران
چکیده
به منظور جلوگیری از سقوط افراد شناور و یا مدل به داخل تونل باد عمودی، در قسمت خروجی نازل، توری محافظ نصب می‌شود. از آنجا که جریان هوا دارای بیشترین سرعت در این قسمت از تونل باد می‌باشد، لذا افت فشار ایجاد شده ناشی از توری محافظ بسیار بالا و قابل ملاحظه می‌باشد. از طرف دیگر به دلیل اینکه توری محافظ به طور متناوب در معرض نیروها‌ی دینامیکی ناشی از سقوط افراد شناور و یا مدل قرار دارد، لذا بایستی به منظور جلوگیری از وقوع پدیده خستگی از سیم‌های چند رشته‌ای در ساخت آن استفاده شود. در این تحقیق با استفاده از روش اختلاف ممنتوم ضریب نیروی پسا برای سیم چند رشته‌ای و مفتول اندازه‌گیری و مقایسه شده است. برای این منظور از دستگاه جریان سنج سیم داغ با پراب یک بعدی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهند که در اعداد رینولدز حدود 103×2، ضریب نیروی پسای سیم چند رشته‌ای 16% از مفتول بزرگتر است که این مقدار با افزایش عدد رینولدز کاهش می‌یابد. بطوریکه برای عدد رینولدز 104 ضریب نیروی پسای سیم چند رشته‌ای و مفتول تقریبا برابر می‌باشد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Experimental Investigation of Airflow at Downstream of Multi Strand Cables

نویسنده English

Eisa Iravani 2
2 MSc. Student, Islamic Azad University, South Tehran Branch, Tehran.
چکیده English

In a vertical wind tunnel, in order to prevent persons or an experimental model from falling, a protective screen should be installed at the end of the nozzle section. Since the air has the maximum velocity at this section, the pressure drop due to the protective screen will be significantly high. On the other hand, as the protective screen is alternatively exposed to dynamic forces due to free fall of the floating persons or the model, the screen wires will experience fatigue. To prevent this, multi strand cables should be used in the manufacturing of these protective screens. In this research work, using the momentum difference method, drag coefficient for the multi strand cables and circular rods has been measured and compared. For this purpose, a hot wire anemometer (HWA) with a one-dimensional probe has been used. Results show that at Reynolds number in proximity of 2 × 103, the drag coefficient for the multi strand cable exceeds that of a circular rod by 16% and that this amount decreases with further increase in Reynolds number. The trend is such that for Reynolds number of 104, the drag coefficients of the multi strand cable and circular rod are almost equal.

کلیدواژه‌ها English

Velocity distribution
Turbulence intensity
Drag coefficient