مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

تخمین ضرایب لغزش پمپ گریز از مرکز در شرایط کاری خارج از نقطه ی طرح با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی

نویسندگان
1 دانشجو دانشگاه تهران
2 استاد دانشگاه تهران
چکیده
ضریب لغزش یکی از پارامترهای مهم در طراحی هیدرولیکی و تخمین عملکرد پمپ‌های گریز از مرکز محسوب می‌شود. اطلاع از چگونگی وابستگی این پارامتر به نرخ جریان عبوری از پمپ به منظور پیش‌بینی عملکرد پمپ در شرایط کاری خارج از نقطه-ی طرح امری ضروری است. در این مقاله تغییرات ضریب لغزش در دبی‌های مختلف برای یک پمپ گریز از مرکز به کمک شبیه سازی عددی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، معادلات سه بعدی RANS با استفاده از دستگاه معادلات چندگانه و با به کار‌گیری مدل آشفتگی RNG k-ε برای دبی‌های مختلف، در بازه‌ی 45% تا 120% دبی نامی، توسط نرم افزار CFX حل شده است. صحت حل عددی از طریق مقایسه‌ی منحنی‌های مشخصه‌ی حاصل از حل عددی با داده‌های تجربی بررسی شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد تطابق خوبی میان مقادیر محاسبه شده از تحلیل عددی و داده‌های آزمایشگاهی برای پیش-بینی توزیع سرعت، ضرایب لغزش و عملکرد کلی پمپ وجود دارد. همچنین توانایی مدل‌های مختلف لغزش برای پیش بینی روند تغییرات این پارامتر با دبی ارزیابی شده است. این نتایج نشان می‌دهد که حل عددی نسبت به سایر مدل‌های موجود روند تغییرات ضریب لغزش در اثر تغییرات دبی را با دقت بیشتری پیش‌بینی می کند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Estimation of a centrifugal pump slip factors at off-design conditions using computational fluid dynamics

نویسندگان English

Mohsen Ghaderi 1
Amir Farhad Najafi 2
Ahmad Nourbakhsh 2
چکیده English

slip factor is one of the most important parameters used in centrifugal pumps performance prediction. Knowing this parameter as a function of flow rate seems essential for off-design performance prediction. In this paper, it is intended to establish the slip factor dependence upon flow rate for a centrifugal pump using computational fluid dynamics. For this purpose, the full 3D-RANS equations in coupled with RNG k-ε turbulence model were solved for several flow rates ranging from 45% to 120% of rated condition by means of a commercial code, CFX. In the steady state, this simulation is defined by means of the multi-reference frame technique, in which the impeller is situated in the rotating reference frame, and the volute is in the fixed reference frame. The validity of the numerical model was confirmed by matching the calculated characteristic curves with the associated experimental data. It was found that there is a good coincidence between the numerical results and available experimental data of global performance, local velocity distribution and slip factors. A comparison was performed among the well-known slip models which reveals, that the slip factor variations can be predicted very well using CFD analysis.

کلیدواژه‌ها English

Centrifugal pump
Slip Factor
Numerical simulation