مهندسی مکانیک مدرس

مهندسی مکانیک مدرس

بررسی اثر شیار و برآمدگی بر محل گذر و آیرودینامیک ایرفویل و بال پهپادی سرعت پایین

نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر
2 پژوهشگر
چکیده
در جریان‌های با عدد رینولدز متوسط، گاهی تقویت اغتشاشات منجر به ناپایداری جریان شده و در نهایت طی فرآیند گذر رژیم آرام به آشفته، جریان تمایل دارد از سطح جدا و دوباره به آن بچسبد. در این گذر، حباب‌های جدایی جریان آرام تشکیل می‌شوند. درک صحیح فیزیک این پدیده و کنترل آن، بر کیفیت طراحی تجهیزات آیرودینامیکی رینولدز متوسط کمک می‌کند. در این تحقیق به منظور افزایش راندمان آیرودینامیکی و کنترل حباب‌های جدایی روی ایرفویل کلارک و بال با همان مقطع مربوط به یک پهپاد سرعت پایین، از روش ایجاد ناهمگونی به شکل شیار یا برآمدگی استفاده می‌شود. ابتدا مدل آشفتگی انتخاب و تاثیر عدد رینولدز و زاویه حمله بر ابعاد حباب بررسی می‌شود. سپس، محل ناهمگونی را با هندسه ثابت از لبه حمله تا لبه فرار تغییر داده و بهترین محل قرارگیری آن ناهمگونی تعیین می‌شود. همچنین در این مکان، هندسه‌ آن ناهمگونی را تغییر داده و هندسه مناسب برای دست‌یابی به بیشترین مقدار راندمان مشخص می‌گردد. بر اساس نتایج بدست آمده بهترین مدل برای شبیه‌سازی حباب، مدل گذرا K-Kl-ω است. اگر عدد رینولدز جریان افزایش یابد، حباب کوچک و حتی ناپدید می‌شود. یک مکان مناسب برای به دست آوردن راندمان بالاتر، ایجاد ناهمگونی در محل ناحیه گذر می‌باشد. با ایجاد شیار روی ایرفویل راندمان آیرودینامیکی بیشتری نسبت به ایجاد برآمدگی به‌دست می‌آید. برای بال، ایجاد شیار یکنواخت در امتداد دهانه آن راندمان بیشتری نسبت به حالتی که برآمدگی یا حفره‌های مجزا‌ ایجاد شود به دست می‌آید که حدود 16 درصد بیشتر از بال هموار است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigation of groove and bump effects on transition region and aerodynamic of a low speed UAV airfoil and wing

نویسندگان English

Alireza Naderi 1
Mehdi Najafi 2
چکیده English

At moderate Reynolds numbers, the perturbations may be intensified and laminar flow regime changes to turbulent flow regime. In transition process from laminar to turbulence, the flow tends to separate from a surface and then reattaches with it. As a result, some bubbles are formed which are called laminar separation bubbles. Understanding the physics of the separation bubble phenomenon and controlling of them are needed to proper aerodynamic devices design at moderate Reynolds numbers. This study has tried to enhance the aerodynamic efficiency of a low speed UAV airfoil and wing by using geometric heterogeneity like groove and bump. In this study; firstly, around CLARK-Y airfoil a proper turbulence model is proposed and effective value of Reynolds numbers on bubbles are obtained; secondly, a geometric heterogeneity is build and moved from leading edge to trailing edge on the airfoil and the performance of this airfoil is evaluated; Thirdly, geometric heterogeneity around the transition zone is changed and its effect on the performance of this airfoil is evaluated; and fourthly, some grooves and bump are arranged on the wing and their aerodynamic performance are compared relative to the clean wing. The results show that, the K-Kl-ω turbulence model is more accurate than others, higher Reynolds number lower bubble size, nearby transition point position is a good option for heterogeneity building, grooves enhance aerodynamic performance more than bumps, and a continues groove is obtained higher aerodynamic performance than clean wing but discontinues aligned grooves obtained lower aerodynamic performance than clean wing.

کلیدواژه‌ها English

Laminar Separation Bubble
Transitional Flow Control
Numerical simulation